خواص بی نظیر آلوبخارا | تهیه آلوبخارا در 5 قدم

آلوبخارا

آلو میوه ای است با رنگ زرد طلایی و سیاه که نارس آن تقریبا مایل به سبز است. این میوه حالت گرد و بیضی شکل دارد. و اولین بار در ایران،در خراسان کشت شده است و به همین علت با آن آلوبخارا می گویند. در این مقاله از بلاگ خشکبار سپیدیاس همه چیز را درمورد آلوبخارا بصورت جامع و کامل برای شما شرح می دهیم. ابتدا انواع الوبخارا و روش تهیه آنها ،خواص ، و سپس غذاهایی که میتوانید با آلوبخارا درست کنید را بررسی میکنیم. پس با ما همراه باشید.

انواع آلوبخارا کدامند؟

میوه آلو را می چینند، سپس آن را می شویند، پس از طی کردن مراحل  فرآوری چهارنوع آلو تهیه می شود و روانه بازار می گردد.

طرز تهیه آلوبخارا زرد چگونه است؟

آلوبخارا زرد را به روش تیزابی خشک می کنند و به آن مواد نگهدارنده اضافه می کنند. بنابراین مدت زمان طولانی می توان از آن در دمای محیط نگهداری کرد. این آلوبخارا گوشتی و بسیار مرغوب وباکیفیت است. در زیر مراحل تهیه آن را شرح می دهیم.

  1. آلوها را از درخت می چینند و بخوبی می شویند تا ذرات خاک و میکروب از سطح آن ها شسته شود.
  2. آب، پودر پتاسیم خوراکی و روغن سبزه را باهم ترکیب می کنند، این ترکیب را محلول تیزاب می گویند.
  3. آلوها را در محلول تیزاب می ریزند بطوریکه تمام آلوها در محلول غرق شوند.
  4. با گذشت زمان  آلوها خشک می شوند و بعلت خاصیت اسیدی محلول تیزاب پوست آلوها نازک می شود و منافذ کوچکی بر روی آن ها ایجاد می شود.
  5. آلوها را در معرض نور خورشید روی یک سطح پهن می کنند تا بتدریج با منافذی که برروی آن ایجاد شده است زودتر خشک شود.

خرید آلوبخارا

آلوبخارا زرد آماده است تا بعنوان چاشنی در انواع خورشت ها مورد استفاده قرار گیرد.

الوبخارا زرد بوانات
الوبخارا زرد

طرز تهیه آلوبخارا قهوه ای جوشی (مشکی جوشی) چگونه است؟

مراحل تهیه  آلوبخارا قهوه ای جوشی کاملا ارگانیک است وهیچ ماده افزودنی ندارد. بنابراین مدت زمان طولانی نباید در دمای محیط قرار بگیرد، بلکه باید در جای خشک و خنک و ترجیحا یخچال نگهداری شود. این نوع آلوبخارا کم نمک و بدون شیره است وبسیار مرغوب و باکیفیت است. در زیر مراحل تهیه آلوبخارا قهوه ای جوشی را شرح می دهیم.

  1. ابتدا میوه های آلو را می چینیم و بخوبی می شوییم تا ذرات غبار و میکروب ها از سطح آن جدا شود.
  2. میوه ها را با مقداری آب در قابلمه می ریزیم و روی حرارت قرار می دهیم تا آب بجوش آید.
  3. وقتی آلوها کمی نرم شدند به آن نمک اضافه می کنیم.
  4. آلوها را روی سطح تمیزی پهن می کنیم تا خشک شوند. آلوبخارا قهوه ای جوشی آماده مصرف بصورت خام و استفاده بعنوان چاشنی در انواع خورشت ها است.


الوبخارا جوشی سیاه
الوبخارا سیاه جوشیده شده

طرز تهیه آلوبخارا سیاه نمکی چگونه است؟

مراحل تهیه آلوبخارا سیاه نمکی  همانند آلو جوشی کاملا ارگانیک است و بدون هیچ گونه ماده افزودنی است. بنابراین درجای خشک و خنک نگهداری کنید تا ماندگاری بیشتری داشته باشد. این نوع آلو گوشتی، نمکی وبدون شیره است. وبسیار باکیفیت و مرغوب است. در زیر روش تهیه آلوبخارا سیاه نمکی را توضیح می دهیم.

  1. آلوها را بخوبی می شوییم تا ذرات گرد وخاک و میکروب ها از سطح آن ها پاک شوند.
  2. روی سطح تمیز و مسطحی آلوها را پهن می کنیم تا در معرض نور خورشید خشک شوند. می توانید از حصیرهای چوبی استفاده کرد تا آلو ها باکیفیت بالاتری خشک شوند.
  3. آلوها را پس از خشک شدن نمک می زنیم. آلو بخارا سیاه نمکی آماده استفاده در انواع خورشت ها بعنوان چاشنی است، همچنین بصورت خام می توان از آن استفاده کرد.
انواع الوبخارا
میوه آلوبخارا

نکته: خشک کردن آلوها در این روش باید در شرایط آب وهوایی مساعدی انجام شود تا آلوها با کیفیت بهتری خشک شوند در زیر نکاتی را جهت خشک کردن آلوبخارا مرغوب بیان می کنیم

  • هوا گرد وغباری نباشد
  • هوا ابری و مرطوب نباشد که آلوها فاسد نشوند و بافت آن ها آسیب نبیند
  • اگر فضای کافی ندارید یا در آپارتمان هستید می توانید بوسیله باد پنکه آلوها را خشک کنید.

طرز تهیه آلوبخارا سیاه و زرد بدون پوست چگونه است؟

روش تهیه آلوبخارا سیاه و زرد بدون پوست با توجه به رنگ آن متفاوت است. اگر الو بدون پوست زرد رنگ باشد در فراوری آن از تیزاب استفاده میشود. و اگر آلو بدون پوست سیاه باشد فراوری آن بصورت ارگانیک میباشد. پس در جای خشک و خنک نگهداری کنید تا ماندگاری بیشتری داشته باشد.این نوع آلوبخارا  پوست کنده، گوشتی و کم نمک است وبسیار مرغوب و باکیفیت است. در زیر مراحل تهیه آلوبخارا سیاه بدون پوست را شرح می دهیم.

  1. آلوها را بخوبی می شوییم تا ذرات میکروب وگرد وخاک از روی آن ها کاملا پاک شود.
  2. یک قابلمه آب رو حرارت قرار می دهیم تا آب به جوش آید. سپس 2 قاشق روغن به آب جوش اضافه می کنیم.
  3. اگر آلوها نرم باشند ، آن ها را در آب جوش ریخته و شعله را خاموش می کنیم. اگر آلو ها سفت باشند آن ها را در قابلمه ریخته و حرارت می دهیم تا آلوها بخوبی نرم شوند.
  4. وقتی آلوها کمی سرد شدند پوست آن ها را جدا می کنیم و نمک میزنیم. سپس در معرض نور خورشید قرار می دهیم تا بخوبی خشک شوند. آلوبخارا سیاه بدون پوست آماده است تا بصورت خام و بعنوان چاشنی انواع خورشت ها مورد استفاده قرار گیرد.
  5. دو روز زمان دهید تا آلوها بخوبی خشک شوند. روز دوم آلوها را بچرخانید تا طرف دیگر هم بخوبی خشک شود. اگر آفتاب شدید بود مدت زمان کمتری آلوها را در معرض نور خورشید قرار دهید.گاهی نیاز است بیش از دو روز آلوها درآفتاب خشک شوند.
الوبخارا بوانات
الوبخارا سیاه بدون پوست

طبع و مصلح آلوبخارا

طبع آلوبخارا سرد و تر است و برای افرادی که طبع گرم دارند گزینه مناسبی است. برای افرادی که دارای سردی مزاج هستند و معده بلغمی دارند مناسب نیست وباید آن را با مصلحاتش مانند عسل، عناب، مصطکی یا ماءالعسل استفاده نمایند تا طبع آن را کاهش دهند.

ارزش غذایی 100 گرم آلوبخارا پخته شده خورشتی

  • کالری 107 گرم
  • کربوهیدرات 28.08 گرم
  • پروتئین 96. گرم
  • چربی 1.6 گرم
  • آب 69.73 گرم
  • فیبر 3.10 گرم
  • قند 24.98 گرم
  • کلسترول 0.0 میلی گرم

ارزش غذایی 100 گرم آلوبخارا خشک شده پخته نشده

  • کالری 240 گرم
  • کربوهیدرات 63.88 گرم
  • پروتئین 2.18 گرم
  • چربی 38. گرم
  • آب 30.92 گرم
  • فیبر 7.10 گرم
  • قند 38 13 گرم
  • کلسترول 0.0 میلی گرم

تفاوت آلوبخارا شیراز (بوانات شیراز) و مشهد در چیست ؟

آلوبخارا منطقه بوانات شیراز درشت تر وگوشتی تر هستند و هسته های کوچکتری دارند و اصطلاحا به آن آلو خورشتی هم می گویند. آلو بخارا مشهد آلوها هسته های درشت تری دارند  و میوه ها ریزتر هستند ولی با این وجود پوست نازکتری دارند. توجه نمایید که آلوبخارای مرغوب درشت است و آلوبخارای ریز هم در بازار موجود است که به آن آلوچه می گویند، آلوچه بصورت خام و در تهیه مرغ شکم پر مورد استفاده قرار می گیرد.

تفاوت آلوبخارا زرد و آلو بخارا مشکی در چیست؟

میوه تمام آلوها یکی هستند و همگی از یک نوع میوه بدست می آید و تفاوت آن ها در نحوه فرآوری آن ها است.

اگر به آلوها محلول تیزاب و مواد نگهدارنده بزنند آلوبخارا تولید شده رنگ زرد طلایی دارد و ماندگاری آن بالا می رود و می توان مدت زمان طولانی در دمای محیط از آن نگهداری کرد. این نوع آلوبخارا در انواع خورشت ها استفاده می شود ولی بخاطر تیزاب که حالت اسیدی دارد بهتر است بصورت خام استفاده نشود.

اما اگر از مواد نگهدارنده و تیزاب در فرآوری استفاده نشود و جهت ماندگاری فقط نمک بزنند ،رنگش تیره رو به قهوه ای و سیاه می شود این نوع آلوها چون مواد نگهدارنده ندارند بصورت خام ودر انواع خورشت ها قابل استفاده هستند و برای ماندگاری بیشتر باید در جای خشک و خنک مانند یخچال نگهداری شوند که به آنها آلوقهوه ای و یا سیاه جوشی ارگانیک میگویند.

خواص آلوبخارا

در اینجا خواص آلوبخارا بصورت جامع و کامل و تاثیرات بر بدن بررسی میکنیم.میوه آلو دارای مواد معدنی پتاسیم، منیزیوم، آهن، ویتامین های آ، سی، ب 6 و ای است که خاصیت آنتی اکسیدانی بالایی دارد و سلول های بدن را در برابر رادیکال های آزاد محافظت می کند. تمامی خواص میوه آلو در نمونه های فرآوری شده آن انباشته شده است .با ما همراه باشید.


بیشتر بخوانید: همه چیز درباره میوه خشک

تاثیر آلوبخارا در کاهش وزن

مقدار زیادی فیبر در آلوبخارا انباشته شده است که سبب می شود مدت زمان طولانی شما را سیر نگه دارد و به لاغر شدن شما کمک می کند. برای کاهش وزن توصیه می شود روزانه 2 عدد آلوبخارا مصرف نمایید. همچنین خاصیت چربی سوزی آن باعث کاهش وزن شما می شود.

عملکرد آلوبخارا بر بیماران دیابتی

میزان گلوکز آلوبخارا پایین است به همین دلیل خوردن آن می تواند قندخون افراد دیابتی را کنترل نماید. همچنین انسولین این افراد را کنترل می کند و مانع افزایش ناگهانی انسولین در بین وعده های غذایی می شود.

مانع مبتلا شدن به دیابت نوع 2 می شود.

تاثیر معجزه آسا آلوبخارا بر یبوست

فیبر موجود در آلوبخارا سرعت حرکت مواد دفعی را در روده بزرگ بالا می برد و به درمان یبوست کمک می کند. همچنین خاصیت ملین بودن آن سبب بهبود سیستم گوارشی می شود. شما می توانید آلوبخارا را مانند انجیر خشک  در آب بریزید، سپس در یخچال بگذارید و صبح ناشتا 5 عدد از آن را استفاده نمایید تا گوارش شما بهبود یابد و یبوست درمان شود.

عملکرد آلوبخارا بر سلامت استخوان ها

ترکیبات فنولی وفلاونوئیدی موجود در آلوبخارا روند پوکی استخوان را کند می کند و به همین علت خوردن آلو به خصوص در زنان یائسه و افراد میانسال باعث افزایش سلامت استخوان می شود. همچنین دارای عنصر بور است که نقش مهمی در حفظ تراکم استخوان دارد.

تاثیر آلوبخارا بر کبد

ویتامین سی انباشته شده در آلوبخارا برای درمان بیماری های کبدی و دفع اوره بسیار مناسب است. همچنین تاثیر بسزایی در کنترل و تنظیم کیسه صفرا کبد  و تسکین آن دارد.

عملکرد آلوبخارا بر سلول های سرطانی

رنگدانه های آبی قرمز رنگ نیاسین در آلوبخارا موجب می شود رادیکال های آزاد موجود در بدن خنثی شوند  و از بدن در برابر سرطان های سینه، روده و مجرای تنفسی مراقبت و محافظت نمایند. ویتامین آ موجود در آن از مبتلا شدن به سرطان دهان پیشگیری می کند.

تاثیر آلوبخارا بر سلامت سیستم قلب و عروق

ویتامین ب 6 موجود در آلوبخارا مانع افزایش سطح هموسیستین می شود و از حمله قلبی جلوگیری می کند. خاصیت آنتی اکسیدانی آن مانع اکسید شدن کلسترول می شود، زیرا اکسیداسیون کلسترول برای رگ های خونی بسیار خطرناک است و سبب سکته قلبی و بیماری های قلبی می شود. فیبر موجود در آن موجب پایین آمدن کلسترول و سلامت قلب و عروق می شود.

عملکرد آلوبخارا در بهبود جریان خون در بدن

وجود آهن در خون برای تشکیل گلبول های قرمز در خون بسیار ضروری است و از کم خونی فقر آهن جلوگیری می کند. آلوبخارا سرشار از آهن است، پس باعث افزایش آهن در بدن و بهبود جریان خون می شود. همچنین ویتامین سی موجود در آن جذب آهن  را بالا می برد و از بیماری  فقر آهن پیشگیری می کند.

تاثیر آلوبخارا در کنترل سطح کلسترول

پتاسیم انباشته شده در آلوبخارا باعث کنترل فشارخون و کنترل ضربان قلب می گردد. پتاسیم اجازه لخته شدن خون در بدن را نمی دهد و از تصلب شریان ها، فشار خون بالا، سکته و بیماری های قلبی جلوگیری می کند.

  • فیبر موجود در آن سطح کلسترول خون را پایین می آورد.
  • ویتامین ب6 موجود در آن امکان حمله قلبی را کاهش می دهد.

عملکرد آلوبخارا بر سلامت پوست

خاصیت آنتی اکسیدانی  و ضد التهابی آلوبخارا گردش خون در بدن را تقویت می کند و سوخت وساز سلول های بدن را بهبود می بخشد در نتیجه اگر التهابی در بدن باشد شناسایی می شود و بهبود می یابد. این امر سبب انعطاف پذیری پوست می شود و از چین و چروک و ایجاد آکنه جلوگیری می کند.

همچنین آنتی اکسیدان ها از اسیدهای چرب مراقبت می کنند و اجازه آسیب رساندن رادیکال های آزاد به غشای سلولی را نمی دهند، بنابراین با نشانه های پیری پوست و چین و چروک مبارزه می کنند.

از دیگر فواید آلوبخارا می توان به حفظ سلامت چشم، کنترل فشارخون بالا، سلامت ریه ها و درمان زخم معده اشاره کرد.

اثر سوءمصرف آلوبخارا بر بدن

مصرف بیش از حد آلوبخارا یا هرماده دیگر می تواند اثرات سوئی برای بدن داشته باشد، پس باید در استفاده از هرماده غذایی تعادل  را رعایت نمود.

مصرف بیش از حد آلوبخارا منجر به ایجاد گاز روده می شود، همچنین بعلت دارا بودن آهن مصرف زیاد آن مدفوع را تیره می کند.

اگر دچار اسهال هستید از مصرف آلو پرهیز نمایید.

تاثیر آلوبخارا در بارداری

هیچ گونه عارضه جانبی برای مصرف آلوبخارا در دوران بارداری گزارش نشده است و باخیال راحت می توان آن را استفاده نمود، البته لازم به ذکر است به دلیل بالا بودن حساسیت بدن مادر و جنین در دوران بارداری باید مصرف هرماده غذایی با مشورت پزشک انجام شود. در زیر تاثیر آلوبخارا در دوران بارداری را شرح می دهیم

  • حفظ سلامت مادر وجنین و تقویت سیستم ایمنی بعلت وجود ویتامین سی در آن
  • جلوگیری از حالت تهوع بارداری بعلت ویتامین ب6 موجود در آن
  • درمان افسردگی و اضطراب دوران بارداری بعلت سرشار بودن از پتاسیم
  • جلوگیری از کم خونی چون حاوی مقدار زیادی آهن است و وجود ویتامین سی در آن سبب جذب بیشتر آهن می شود
  • جلوگیری از یبوست  چون در دوران بارداری هورمون استروژن زیاد می شود که ایجاد یبوست می کند.

طرز تهیه شربت آلوبخارا چگونه است؟

شربت آلوبخارا برای رفع عطش و پایین آوردن حرارت بدن بسیار مناسب است. در زیر طرز تهیه آن را بررسی می کنیم.

  1. ابتدا 15 عدد آلوبخارا را با سه لیوان آب و 3 قاشق غذاخوری شکر باهم مخلوط می کنیم و اجازه می دهیم آلوها 4 – 5 ساعت در آب شکر خیس بخورد.
  2. دستکش می پوشیم و هسته آلوها را جدا می کنیم و کمی با پشت قاشق آلوها را له می کنیم.
  3. آلوها را با مخلوط آب شکر در مخلوط کن می ریزیم دکمه را روشن می کنیم و چند دور می زنیم تا مواد  میکس شود. شربت آلو را در یخچال قرار دهید تا خنک شود بعد نوش جان نمایید. البته می توانید به شربت یخ اضافه نمایید و زودتر مصرف کنید.
شربت خاکشیر
شربت خاکشیر

طرز تهیه شربت خاکشیر آلوبخارا چگونه است؟

نوشیدنی خاکشیر آلوبخارا بسیار خوشمزه است و باعث کاهش عطش در تابستان و ماه رمضان می شود. همچنین برای درمان یبوست و پیشگیری از یبوست بسیار مناسب است. در زیر مراحل تهیه این شربت را شرح می دهیم.

  • مرحله اول: دانه های خاکشیر را به مدت چند ساعت در آب خیس می کنیم.
  • مرحله دوم: آلوبخارا را در ظرفی از آب می ریزیم و می گذاریم لعاب بیندازد.
  • مرحله سوم: مقداری شکر، آب و آبلیمو را ترکیب نمایید و به‌خوبی هم بزنید.
  • مرحله چهارم: محتوی هر سه ظرف را با هم ترکیب نمایید و چند ساعت در یخچال قرار دهید تا خنک شد. یا یخ به آن اضافه نمایید تا خنک شود.
  • مرحله پنجم: شربت آلوبخارا خاکشیر آماده است نوش جان بفرمایید.

 طرز تهیه آش آلوبخارا چگونه است؟

آش بسیار خوشمزه آلوبخارا مخصوص شهر ساوه است و مناسب برای شب های سرد زمستان و سرماخوردگی است. در زیر دستور تهیه آش آلوبخارا را شرح می دهیم.

  • مرحله اول: ابتدا یک عدد پیاز را نگینی خرد می کنیم و در قابلمه تفت می دهیم. وقتی پیاز خوب سرخ شد به آن زردچوبه نمک و فلفل اضافه می کنیم و تفت می دهیم.
  • مرحله دوم: 2عدد گوجه فرنگی را پوره می کنیم به مواد اضافه می کنیم تفت می دهیم تا خوب آب پوره گوجه گرفته شود. سپس دوقاشق غذاخوری رب گوجه را به مواد اضافه می کنیم و تفت می دهیم تا خامی آن گرفته شود.
  • مرحله سوم: میزان 100 گرم لوبیا چیتی و 100 گرم نخود را ازشب قبل خیس می کنیم و چندبار آب آن را عوض می کنیم تا نفخ حبوبات بخوبی گرفته شود. در این مرحله حبوبات و مقداری آب را به  آش اضافه می کنیم و 2-3ساعت زمان می دهیم تا حبوبات بپزد.
  • مرحله چهارم: 300 گرم آلو بخارا را در ظرفی آب بریزید و بگذارید 20 – 30 دقیقه خیس بخورد، سپس آبکش کنید و به آش اضافه نمایید. 20 دقیقه زمان دهید تا آلوبخارا بپزد.
  • مرحله پنجم: میزان 200 گرم رشته آش را به محتویات داخل قابلمه اضافه نمایید،سپس اجازه دهید رشته ها لعاب بیندازد و آش جا بیفتد. آش آلوبخارا آماده است نوش جان بفرمایید.


plum pottage
روش تهیه آش الو

 روش تهیه خورشت آلوبخارا شیرازی چگونه است؟

در تهیه خورشت آلوبخارا شیرازی می توان از گوشت گوسفندی یا گوشت مرغ استفاده کرد. در زیر طرز پخت خورشت آلوبخارا شیرازی با مرغ را شرح می دهیم.

  • مرحله اول: مرغ را به اندازه های دلخواه برش می زنیم، سپس در قابلمه روغن می ریزیم و مرغ ها را بخوبی در آن سرخ می کنیم.
  • مرحله دوم: 2-3 قاشق غذاخوری پیازداغ سرخ شده را به مرغ اضافه می کنیم  و تفت می دهیم. سپس زردچوبه نمک و فلفل را اضافه می کنیم و تفت می دهیم.
  • مرحله سوم: مقداری آب اضافه می کنیم بطوری که روی سطح مرغ ها پوشیده از آب شوند. سپس درب قابلمه را می بندیم 15 دقیقه اجازه می دهیم تا مرغ ها جوش بخورد.
  • مرحله چهارم: میزان 100 گرم لپه را از 4- 5 ساعت قبل خیس می کنیم و آب آن را چندبارعوض می کنیم تا نفخ آن گرفته شود. سپس آن را آبکش می کنیم و در روغن سرخ می کنیم. لپه ها را در آب می ریزیم  و روی حرارت قرار می دهیم تا نیم پز شوند.
  • مرحله پنجم:میزان 500 گرم آلوبخارا را در آب می ریزیم 30 دقیقه زمان می دهیم تا آلوها خیس بخورند، سپس از آبکش رد می کنیم.
  • مرحله ششم: بعد از این که مرغ 15 دقیقه پخت، آلوبخارا و لپه نیم پز را به خورشت اضافه می کنیم  و درب قابلمه را می بندیم. 15 دقیقه زمان می دهیم تا طعم مواد به خورد هم بروند.
  • مرحله هفتم: زعفران دم می کنیم و دو قاشق غذاخوری آن را به خورشت اضافه می کنیم. سپس 2 قاشق غذاخوری   شکر را اضافه می کنیم. البته میزان شکر را می توانید متناسب با ذائقه خودتان کم یا زیاد کنید.
  • مرحله هشتم: سیب زمینی را خلالی خرد کنید و در روغن سرخ نمایید. وقتی خورشت جا افتاد در ظرف مخصوص سرو نمایید و با سیب زمینی سرخ شده تزئین کنید. خورشت آلوبخارا شیرازی آماده است نوش جان.
plum stew
خورشت آلو بخارا شیرازی
 طرز تهیه خورشت آلوبخارا با گوشت چگونه است؟

استفاده از آلوبخارا بعنوان چاشنی در خورشت  طعم بسیار خوبی به خورشت می دهد. در زیر طرز تهیه خورشت آلوبخارا را برای شما بیان می کنیم.

  • مرحله اول: یک عدد پیاز را نگینی خرد می کنیم و در قابلمه سرخ می کنیم. سپس 300 گرم گوشت  را اضافه می کنیم و تفت می دهیم تا گوشت تغییر رنگ دهد و به آن زردچوبه و فلفل می زنیم.
  • مرحله سوم: 4 لیوان آب جوش اضافه می کنیم و اجازه می دهیم گوشت یک ساعت بپزد.
  • مرحله چهارم: زعفران دم می کنیم و 2 قاشق غذاخوری آن را به خورشت اضافه می کنیم 30 دقیقه زمان می دهیم تا خورشت بپزد.
  • مرحله پنجم: 2 پیمانه آلو بخارا را در آب خیس می کنیم 30 دقیقه بعد آبکشی می کنیم و به خورشت اضافه می کنیم.
  • مرحله ششم: 1 عدد هویج را خلالی خرد می کنیم در ماهی تابه سرخ می کنیم و دوقاشق غذاخوری رب گوجه فرنگی به آن اضافه می کنیم خوب تفت می دهیم تا خامی رب گوجه گرفته شود.سپس به خورشت اضافه می کنیم
  • مرحله هفتم: در این مرحله 2 قاشق غذاخوری شکر و مقداری نمک به غذا اضافه می کنیم و می گذاریم خورشت جا بیفتد.
  • مرحله هشتم: سیب زمینی را بصورت خلالی برش می زنیم در تابه سرخ می کنیم. وقتی خورشت آماده شد آن را سرو می کنیم و با سیب زمینی سرخ شده تزئین می نماییم خورشت آلوبخارا آماده است نوش جان.
plum stew
خورشت آلوبخارا با گوشت

دستور پخت خورشت آلو مسما گیلانی چگونه است؟

خورشت مرغ با چاشنی آلوبخارا فوق العاده است. در زیر دستور این خورشت خوشمزه را برای شما شرح می دهیم.

  • مرحله اول: 1 عدد پیاز را نگینی خرد می کنیم و در روغن سرخ می کنیم. 2 عدد سینه مرغ را به اندازه دلخواه برش می زنیم و در پیاز تفت می دهیم. مرغ ها که خوب سرخ شدند نمک، زردچوبه، فلفل قرمز، فلفل سیاه و برگ بو اضافه می کنیم تا مرغ خوش عطر شود.
  • مرحله دوم: 1-2 قاشق غذاخوری رب گوجه را در تابه تفت می دهیم و به خورشت اضافه می کنیم. سپس آب جوش را اضافه می کنیم و اجازه می دهیم مرغ ها بپزد.
  • مرحله سوم: نصف پیمانه آلوبخارا را در آب خیس کنید، 30 دقیقه بعد آن ها را آبکش کنید و هسته آن را جدا کنید. سپس نصف پیمانه قیسی زردآلو و نصف پیمانه آلوبخارا بدون هسته را  به خورشت اضافه نمایید.
  • مرحله چهارم: 1عدد سیب زمینی و در صورت تمایل 1 عدد هویج را به اندازه دلخواه خرد نمایید و به خورشت اضافه کنید. اجازه می دهیم خورشت جا بیفتد.
  • مرحله پنجم: 1قاشق غذا خوری شکر و مقداری نمک به خورشت اضافه نمایید. البته می توانید میزان شکر را باتوجه به ذائقه خود کم یا زیاد کنید.
  • مرحله ششم : زعفران دم می کنیم و 2 قاشق غذاخوری آن را به خورشت اضافه می کنیم  اجازه می دهیم خورشت جا بیفتد و حسابی غلیظ شود. خورشت آلو مسما گیلانی آماده است نوش جان بفرمایید.

روش تهیه سوپ آلوبخارا چگونه است؟

سوپ آلوبخارا بسیار مقوی و خوشمزه است و برای سرماخوردگی و استفاده در روزهای سرد بسیار مناسب است. در زیر طرز تهیه این سوپ خوشمزه را شرح می دهیم.

  • مرحله اول: 1 پیمانه برنج شکسته یا نیم کوب شده را  با کمی نمک و زردچوبه روی حرارت قرار می دهیم تا نیم دانه های برنج خوب نرم شوند.
  • مرحله دوم: نصف پیمانه عدس را می شوییم و در ظرفی دیگر می پزیم.
  • مرحله سوم: 12 عدد آلوبخارا را در آب می ریزیم تا خیس بخورد و 30 دقیقه بعد آبکشی می کنیم. درصورت تمایل هسته های آن را جدا کنید.
  • مرحله چهارم: آلوبخارا و عدس پخته را به برنج اضافه می کنیم و می گذاریم طعم مواد باهم ترکیب شود.
  • مرحله پنجم: 2 قاشق غذاخوری رب گوجه را در روغن تفت می دهیم و به سوپ اضافه می کنیم. می توانید به جای رب، 2 عدد گوجه را رنده کرده در روغن تفت دهید و به سوپ اضافه نمایید.
  • مرحله ششم: فلفل قرمز، فلفل سیاه و زنجبیل به سوپ اضافه می کنیم و می گذاریم سوپ جا بیفتد. سوپ آلوبخارا آماده است نوش جان.

می توانید به جای برنج نیم دانه از جو دوسر در این سوپ استفاده نمایید.

plum Soup
سوپ آلوبخارا

خرید انواع آلوبخارا بوانات شیراز

در این مقاله سعی کردیم همه چیز را در مورد آلوبخارا برای شما شرح دهیم. شما می توانید انواع آلوبخارا مرغوب و باکیفیت را از فروشگاه خشکبار سپیدیاس که یکی از جامع ترین فروشگاه های مربوط به آلوبخارا است مطابق سلیقه خود تهیه و مصرف نمایید. از اینکه ما را همراهی تمدید کمال تشکر را دارم.

راه های ارتباط با ما
  • آدرس سایت: sepidyas.ir
  • پیچ اینستاگرام: sepidyas.ir@
  • شماره تماس: 09172003018
  • آدرس: شیراز، خیابان سفیر شمالی، تقاطع بلوار رحمت، فروشگاه خکشبار سپیدیاس

اشتراک گذاری 

Email
WhatsApp
Telegram
LinkedIn
Pinterest

عناوین مقاله

با سپیدیاس سالم پیرشو!
خشکبار و عطاری سپیدیاس
خشکبار و عطاری سپیدیاس
با چت آنلاین حتی در خارج از ساعات اداری به سوالات شما پاسخ میدهیم
خشکبار و عطاری سپیدیاس
برای مطلع شدن از تخفیفات پیج اینستاگرام مارا دنبال کنید
خشکبار و عطاری سپیدیاس
نگران نباشید! در صورت عدم رضایت،محصول بی قید و شرط مرجوع میگردد
خشکبار و عطاری سپیدیاس
در شیراز کمتر از 24 ساعت درب منزل و سراسر کشور همان روز تحویل پست میگردد
استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامنابع میباشد
تمامی حقوق متعلق به مجموعه خشکبار و عطاری سپیدیاس میباشد
محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.