پسته کوهی یا بنه

مغز بنه پسته وحشی

شهرت مغز بنه به مروارید سبز بی دلیل نیست.ما در این مقاله می خواهیم در مورد میوه بسیار با ارزش و پرخاصیت بنه یا پسته کوهی به طور کامل و جامع اطلاعاتی در اختیار شما قرار دهیم . پس تا انتهای این مقاله ما را همراهی کنید.

آنچه در این مقاله می خوانید

  • مشخصات درخت بنه(پسته کوهی)
  • زیستگاه درخت پسته کوهی
  • انواع درخت بنه
  • مغز بنه چیست
  • طبیعت پسته کوهی
  • خواص مغز بنه
  • بارداری و پسته کوهی
  • کالری مغز بنه
  • طرز تهیه غذاهای رایج با بنه
  • قیمت مغز بنه یا پسته کوهی

مشخصات درخت بنه پسته کوهی

درخت بنه از خانواده پسته می باشد که به آن پسته کوهی نیز می گویند. این درخت یکی از با ارزش ترین گونه های گیاهی است که میوه آن از ارزش تجاری بالایی برخوردار می باشد و بیشتر برای صادرات استفاده می کنند. میوه این درخت از نظر ظاهری شبیه به پسته ولی ریزتر است.

در مناطق کردستان به میوه پسته کوهی قزوان می گویند که برای درست کردن ترشی،خوشبو کردن دوغ و روغن حیوانی از آن استفاده می کنند. میوه این درخت گرد و کروی مانند در سایزهای کوچک و مدور است که رنگ آن در ابتدای رشد صورتی و پس از مدتی مایل به قرمز می باشد و در نهایت هنگام رسیدن به رنگ سبز تغییر می کند.

انواع درخت بنه پسته کوهی

موارد استفاده چوب و درخت بنه

درخت پسته کوهی خاصیت های زیادی دارد که مورد علاقه گیاه خواران می باشد. چوب آن برای هیزم و زغال بسیار مناسب است و از ماندگاری و دوام بالایی برخوردار است. گل درخت بنه اخرایی رنگ است که به صورت سنتی در رنگرزی استفاده می گردد.

این درخت منبع تولید شیره سقز است که به رنگ سبز خیلی روشن، غلیظ و بسیار چسبنده می باشد که استفاده داروئي فراوانی دارد. از این شیره در بسیاری از صنایع مانند تولید آدامس طبیعی بن، عطرسازی، محصولات خوشبو کننده و سایر مواد داروئی استفاده می گردد.


خرید پسته

از دمنوش پوست و برگ پسته کوهی می توان برای درمان اسهال های مکرر استفاده کرد. همچنین بخار پوست این درخت باعث فرار حشرات در محدوده بخار قابل استشمام می گردد. برگ درخت پسته کوهی یک نگهدارنده طبیعی و ارگانیک است که در محصولات دست ساز خانگی استفاده می کنند تا مانع از فساد آنها شود. همچنین از برگ آن برای غذای گیاه خواران و تهیه پوست و تبدیل آن به مشک استفاده می شود.گلدهی این درخت در فصل بهار شروع می شود و پس از چند سال از کاشت بذر بالغ شده و میوه می دهد.

بنه با پوست سخت
بنه با پوست سخت

زیستگاه درخت پسته کوهی کجاست؟

درخت پسته کوهی در مناطق کوهستانی، پر ارتفاع و پرتگاه می روید که ارتفاعی حدود 7 تا 9 متر دارد. رشد این گیاه کاملا به صورت خودرو است که با آب و هوای نه چندان سرد می روید و جز درختان حفاظت شده می باشد. این گیاه از باردهی بالایی برخوردار است که هرسال میوه زیادی تولید می کند.

انواع درخت بنه

درخت پسته کوهی در ایران دارای سه گونه قابل رشد است

 کسور یا کابلی

درخت کسور یا کابلی در ایران، افغانستان، پاکستان رشد می کند که در ایران در شهرهای استان فارس، کرمان،کهکیلویه و بویراحمد و سیستان و بلوچستان به صورت درختچه های کوتاه می باشد.



 کردستانی،سقز یا کلخنگ

بنه کردستان که بنام سقز یا کلخنگ در بین عوام معروف است دارای میوه گرد و کروی است. این درخت باردهی زیادی دارد و به مانند سایر واریته ها به آب کمی نیاز دارد. درخت سقز کردستان هم به صورت درختچه کوتاهی رشد می کند.

درخت بنه چاتلانقوش

در ایران درخت بنه چاتلانقوش یکی از واریته های پر طرفدار مورد کشت می باشد که رشد آسان و سریعی دارد. میوه این درخت کروی است که خواص بیشماری دارد و از باردهی بالایی برخودار است.

مغز بنه چیست؟

به میوه درخت بنه یا پسته کوهی که گرد و کروی شکل است مغز بنه می گویند که در گویش های محلی به نام های ونوشک و کلخنگ نیز معروف است. این مغز یک دانه روغنی و ارگانیک است که یا به عنوان طعم دهنده می توان آن را در تهیه غذاهای متعدد استفاده کرد یا به صورت تخمه مصرف می شود. پوست بیرونی این میوه سبز رنگ است که مزه ترشی دارد و نیازی به شکستن ندارد. با رسیدن این میوه پوست آن سفت و سبز تیره می شود که برای مصرف باید آن را شکست.

مغز بنه ظاهری شبی مغز پسته دارد ولی کمی کوچکتر و به رنگ سبز مایل به تیره است. این مغز را می توان به دو صورت روغنی و خوراکی مصرف کرد. این دانه مغذی به دلیل اینکه سرشار از خاصیت به شمار می آید به مروارید سبز شهرت دارد.

 مغز پسته کوهی در طبیعت بکر و دست نخورده و به دور از هرگونه مواد شیمایی رشد می کند که این مزیت باعث می شود خواص بالاتری نسب به پسته دارا باشد.

مغز بنه

طبیعت پسته کوهی

پسته کوهی دارای طبیعت گرم و خشک می باشد و وقتی خشک می شود گرمی و خشکی آن بیشتر می باشد.این میوه در طب سنتی به متعادل کننده طبع بدن و رفع سردی مزاج معروف است.افراد سرد مزاج بهتر است با مصلح آن مصرف کنند.

خواص مغز پسته کوهی

پسته کوهی سرشار از مواد معدنی مانند منیزیم، سدیم، آهن و پتاسیم می باشد و از نظر آجیل می توان آن را جز آجیل های پرخاصیت دانست.

این میوه مغذی خاصیت ضد میکروبی، ضد اسپاسم و خلط آور دارد که به عنوان یک داروی گیاهی برای درمان عفونت های مزمن، برونشیت، سرفه و آسم استفاده می شود. همچنین پسته کوهی غنی از اسیدهای چرب غیر اشباع است که مصرف آن در کاهش بروز بیماری های قلبی عروقی تاثیر گذار می باشد.

در ادامه به برخی خواص دیگر آن می پردازیم تا با فواید این دانه مغذی بیشتر آشنا شوید. شما می توانید با مراجعه به این فروشگاه این مغز سالم و تازه را خریداری کنید و از خواص آن بهره کافی ببرید.


خرید پسته

افزایش وزن با مصرف مغز بنه

افرادی که دنبال افزایش وزن هستند به جای استفاده از قرص های شیمایی می توانند از یک معجون پرکالری استفاده کنند.

مغز پسته کوهی دارای کالری زیادی است که می تواند با مخلوط شدن چند نمونه مغزیجات دیگر باعث افزایش وزن شود. این مغز را اگر با بادام زمینی و بادام درختی به صورت پودر دربیاوریم و مقداری شکر به آن اضافه کنیم معجونی درست می شود که مصرف روزانه آن باعث افزایش وزن می شود.

تاثیر پسته کوهی بر پیشگیری از آلزایمر

مغز بنه جز یکی از مواد مغذی است که در افزایش قدرت حافظه و تقویت اعصاب موثر و مفید است. افرادی که در میانسالی هستند می توانند با مصرف حلوای پسته کوهی از بروز آلزایمر جلوگیری کنند.



درمان کم خونی با مغز بنه

یکی از مهمترین خواصی که پسته کوهی دارد درمان کم خونی است. افرادی که دچار کم خونی هستند می توانند از این مغز در پختن غذاها استفاده کنند. مثلا در غذاهای محلی مانند کشک و بادنجان به جای استفاده از گردو از مغز پسته کوهی استفاده شود.

بنه و تقویت اعصاب

پسته کوهی به دلیل داشتن ویتامین های C،A،B  باعث تقویت اعصاب و حافظه می شود و از آلزایمر جلوگیری می کند. این میوه مغذی برای افراد سالخورده و کسانی که ضعف اعصاب دارند بسیار مفید است. همچنین بیماران فلج ام اس و گرفتاران ضعف قوای بدنی می توانند از مغز بنه برای درمان استفاده کنند.

جلوگیری از رشد بیماری های عفونی با مصرف پسته کوهی

یکی از خواص مهم مغز بنه جلوگیری از رشد بیماری های عفونی در بدن است. این میوه مغذی می تواند مقاومت بدن را در برابر بیماری های عفونی و میکروبی بالا ببرد، روی عملکرد باکتری ها تاثیر بگذارد و از رشد باکتری ها جلوگیری کند.

کمک به سیستم گوارشی

مصرف مداوم مغز بنه می تواند کرم های معده و روده را به راحتی دفع کند و از بروز بیماری های گوارشی جلوگیری کند. این مغز به هضم غذا کمک می کند و باعث اشتها می شود.

تاثیر بنه بر تقویت کبد

مغز پسته کوهی به درمان اختلالات و نارسایی های کبدی کمک زیادی می کند و باعث کارکرد بهتر کبد می شود.

خواص پسته کوهی برای کودکان

یکی از مغزیجاتی که می تواند بر رشد کودکان اثر مثبتی بگذارد مغز پسته کوهی می باشد. این دانه مغذی موجب استخوان سازی کودکان، کارکرد بهتر مغز و تقویت سیستم ایمنی کودکان می شود.

تقویت سیستم ایمنی بدن با بنه

مغز بنه دارای اوليک اسید است که باعث افزایش تولید گلبول های سفید و تقویت سیستم ایمنی  بدن می شود. افزایش گلبول های سفید باعث می شود که بدن در برابر عوامل بیماری زا مصون بماند. اولیک اسید رادیکال های آزاد مضر در بدن را خنثی می کند و به کاهش آسیب های ناشی از اکسیدان ها منجر می شود. این مغز بدن را در برابر بیماری های التهابی مانند آتریتروماتوئید و اختلالات خود ایمنی حفاظت می کند.

درمان زخم پای بیماران دیابتی

در بیماران دیابتی گاهی زخم هایی روی پا ایجاد می شود که ناشی از عفونت می باشد. گاهی شدت این عفونت به حدی است که منجر به قطع عضو می گردد. درمان رایج این زخم ها شامل کنترل مناسب قندخون، درمان آنتی بیوتیکی، کاهش فشار مکانیکی و پانسمان مرتب است.

برخی محققان در بررسی ها به این نتیجه رسیده اند که با توجه به اثرات ضد میکروبی، ضد باکتریایی و آنتی بیوتیکی گیاه بنه، می توان با استفاده از عصاره این گیاه از رشد گروهی باکتری ها جلوگیری کرد و مدت زمان بستری را کاهش داد.

خواص درمانی بنه بر روی پوست

پسته کوهی علاوه بر خواصی که بر برای بدن دارد خواص درمانی زیادی هم برای پوست دارد. از این دانه مغذی می توان ماسکی را تهیه کرد و برای درمان مشکلات پوستی از آن استفاده کرد. به این صورت که مغز بنه را آسیاب کنید با مقداری آب به صورت خمیر دربیاورید و سپس روی پوست خود قرار دهید.

برخی خواص دیگر

  • از پسته کوهی می توان برای متعادل کردن طبع بدن استفاده کرد.
  • این دانه مغذی برای کسانی که نرمی استخوان دارند بسیار مفید است.
  • برای تقویت قدرت حافظه از این مغز استفاده کنید.
  • بنه سرشار از پروتئین است.
  • انرژی بدن را زیاد میکند و برای پیشگیری از سرطان مفید می باشد.
  • تقویت کننده نیروی جنسی
  • مفید برای شب کوری

مغز پسته کوهی در بارداری

در طول دوران بارداری مصرف مغزیجات از ارزش بالایی برخوردار است. مادران باردار برای رشد کامل جنین خود در این دوران سعی می کنند از تمام مغزیجات استفاده کنند.

مغز بنه هم جز یکی از مغزیجات مفید و کامل می باشد. این دانه مغذی باعث هضم سریع غذا می باشد و سیستم ایمنی مادر را در برابر عفونت های ناشی از بارداری تقویت می کند. با این حال توصیه می شود مصرف هر گونه ماده غذایی با مشورت پزشک باشد.

توصیه ها

دقت داشته باشید که مصرف بیش از اندازه هر ماده غذایی می تواند خطرناک باشد. مغز بنه هم از این قضیه مستثنی نیست. در دوران بارداری مصرف بیش از اندازه آن می تواند باعث تحریک انقباضات رحمی شود و در نتیجه باعث ایجاد زایمان زودرس و سقط جنین شود. از جمله عوارض دیگر آن می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • مشکلات پوستی
  • کم اشتهایی
  • ناراحتی های گوارشی
  • باعث زخم شدن دهان

خواص روغن بنه

روغن این گیاه بسیار پر کاربرد است و از آن می توان در درمان بیماری ها استفاده کرد. در ادامه چند مورد آن را برای شما بیان می کنیم.

  • درمان ترک لب

برای درمان ترک لب هر شب صورت و لب های خود را با صابون گلیسرینه شستشو دهید سپس مقداری از روغن را بر روی قسمت های ترک خورده بکشید و بگذارید چند ساعتی بماند.

  • درمان تکرر ادرار

از خواص دیگر روغن بنه درمان تکرر ادرار می باشد. به این صورت که مقدار ۲۰ تا ۳۰ قطره آن را با مقداری آب ترکیب و میل کنید. اگر در فصل مرکبات هستید ترکیب این روغن با آب گریپ فروت تاثیر بیشتری برای درمان این بیماری دارد.

  • تسکین درد کمر و دردهای مفصلی

یکی از روغن های که برای درمان دردهای مفصلی و کمر از آن به صورت مالشی استفاده می کنند روغن بنه می باشد. برخی افراد برای تقویت عضلات خود و حتی ماساژ عضلات خردسالان نیز از این روغن کمک می گیرند.

  • تقویت نیروی جنسی

برای تقویت قوای جنسی مقداری از روغن را به صورت مالشی در قسمت گودی کمر بکشید یا روزانه ۱۰ تا ۱۵ قطره روغن را همراه آب میوه میل کنید. این کار نه تنها باعث درمان سستی و انزال زودرس می شود بلکه نیروی جنسی را تقویت می کند.

  • مفید در درمان بیماری آتریت روماتوئید

مصرف روغن پسته کوهی هم به صورت خوراکی و هم به صورت ماساژ می تواند باعث کاهش علائم این بیماری و تسکین و درمان شود.

  • التیام سوختگی

روغن بنه تاثیر معجزه آسایی در التیام سوختگی و از بین بردن لکه های تیره پس از سوختگی دارد. به طوری که در فرمولاسیون پماد آلفا نقش مهمی دارد و اثر مطلوبی بر روی سوختگی های درجه یک و دو دارد.

  • رویش مجدد موهای آسیب دیده

این روغن دارای اثر ترمیم کنندگی بر ترمیم پوست و مو دارد. افرادی که در اثر بیماری یا مشکلات دیگر موهای خود را از دست داده اند یا موهای آنها آسیب دیده است می توانند مقداری روغن پسته کوهی را روی پوست سر خود بکشند و ماساژ دهند و پس از چند ساعت بشورند. این روغن اغلب برای کسانی که طاسی سر دارند استفاده می شود. دقت داشته باشید کسانی که طبع گرمی دارند ممکن است بعد از مصرف پوست سر آنها دچار قرمزی،خارش یا جوش شود.

  • از بین بردن ماه گرفتگی پوست بدن

در طب سنتی معتقدند اگر روغن بنه را به مدت ۴ ماه بر روی محل ماه گرفتگی بکشند باعث از بین رفتن ماه گرفتگی و روشن شدن پوست می شود.

  • گرفتگی صدا

برای صاف شدن صدا می توانید چند قطره روغن پسته کوهی را با یک لیوان آب یا آبمیوه مصرف کنید.

املاح معدنی موجود در مغز بنه

پسته کوهی سرشار از ویتامین های A، D ،E  می باشد که اثر آنتی اکسیدانی قوی دارد.این دانه مغذی می توانند مانند یک آنتی بیوتیک پر قدرت عملکرد باکتری های مضر را در بدن از بین ببرد و به سلامتی و تندرستی کمک زیادی کند. همچنین مغز بنه دارای املاح معدنی مورد نیاز مانند آهن، روی، منگنز، پتاسیم و...،اسیدهای آمینه و روغن بسیار مفیدی که رگ ها را پاک می کند می باشد.

کالری مغز بنه در ۱۰۰ گرم چه مقدار است؟

هر ۱۰۰ گرم مغز پسته کوهی ۵۶۰ کالری دارد.

مقدار ۱۰۰ گرم
کالری ۵۶۰
پروتئین ۲۰.۱۶ گرم
چربی کل ۴۵.۳۲ گرم
کربوهیدرات ۲۷.۱۷ گرم
فیبر ۱۰.۶ گرم
شکر ۷.۶۶ گرم
کلسیم ۱۰۵ میلی گرم
آهن ۳.۹۲ میلی گرم
منیزیم ۱۲۱ میلی گرم
فسفر ۴۹۰ میلی گرم
پتاسیم ۱۰۲۵ میلی گرم
سدیم ۱ میلی گرم
زینک ۲.۲ میلی گرم
مس ۱.۳ میلی گرم
منگنز ۱.۲ میلی گرم
سلنیوم ۷ میلی گرم
فلوراید ۳.۴ میلی گرم
ویتامین C ۵.۶ میلی گرم
تیامین ۰.۸۷ میلی گرم
نیاسین ۱.۳ میلی گرم
ریبوفلاوین ۰.۱۶ میلی گرم
ویتامین B6 ۱.۷ میلی گرم
فولات ۵۱ میلی گرم
ویتامین A ۲۶ میلی گرم
بتاکاروتن ۳۰۵ میلی گرم
ویتامین E ۲.۸۶ میلی گرم

چگونه بنه را مغز کنیم؟

برای اینکه بخواهیم بنه را مغز کنید آنها را در هاون بکوبید و برای مدتی در آب گرم قرار دهید. سپس با استفاده از صافی پوست سخت آن را جدا کنید. البته قطعا مغزها سالم به دست نمی آیند. پیشنهاد می شود اگر به دنبال خرید مغز بنه به صورت تازه و کاملا سالم هستید به این قسمت مراجعه کنید.

شرایط نگهداری مغز پسته کوهی چگونه است؟

مغز پسته کوهی را باید در جایی که رطوبت ندارد نگهداری کرد زیرا رطوبت باعث کپک زدگی و فاسد شدن آن می شود. به این ترتیب بنه را پس از مغز کردن در فضای آزاد به صورت سنتی و دستی خشک می کنند تا ذره ای رطوبت در آن باقی نماند. با این روش مغز پسته کاملا ارگانیک تهیه می شود و هیچ ماده شیمیایی یا روش صنعتی در تولید آن به کار نمی رود.



طرز تهیه ترشی بنه یا پسته کوهی

ترشی بنه یکی از محبوب ترین نوع ترشیجات محلی و خاصی می باشد که طعم بسیار خوشمزه ای دارد. از این میوه می توان دو نمونه ترشی تهیه کرد. ترشی بنه تازه و ترشی بنه شور.در این قسمت ما طرز تهیه  هر دو نوع ترشی را برای شما توضیح می دهیم تا با توجه به نوع ذائقه خود بتوانید آن را در منزل تهیه کنید و در کنار غذاهای خود سرو کنید.

بنه سبز مختص ترشی
بنه سبز مختص ترشی

مواد لازم

بنه یا پسته کوهی یک کیلوگرم
سرکه به مقدار لازم
نمک به مقدار لازم
نعنا یا ترخون به مقدار لازم
سیاه دانه،فلفل سیاه،زیره به مقدار لازم

طرز تهیه ترشی بنه تازه

  • مرحله اول

در ابتدا بنه ها را بشویید سپس آن ها را در آبکش بریزید تا آب آنها کاملا خارج شود. شما می توانید یا به صورت شاخه ترشی آن را بریزید یا دانه کنید. زمانی که کاملا خشک شدند آنها را به صورت شاخه یا دانه درون ظرف شیشه ای بریزید.

  • مرحله دوم

سبزی های ترشی را بشویید و اجازه دهید کاملا خشک شود. سپس آنها را خرد کنید و درون شیشه ای که بنه ها را در آن ریختید بریزید.

  • مرحله سوم

کمی سیاه دانه، فلفل سیاه و زیره به آنها اضافه کنید و روی آنها سرکه بریزید. توجه داشته باشید که داخل شیشه باید پر از سرکه شود. در آخر به مدت ۲ هفته شیشه را درون یخچال نگهداری کنید تا ترشی شما برسد.

نکته مهم اینکه این ترشی خیلی سریع سرکه را به خود جذب می کند بنابراین هر چند روز یکبار به آن سر بزنید تا در صورت نیاز به آن سرکه اضافه کنید.

طرز تهیه ترشی بنه شور

برای تهیه این ترشی بعد از اینکه بنه ها را شستیم و درون شیشه ریختیم سبزی های خرده شده را به آن اضافه می کنیم.

در مرحله بعد سرکه را حذف می کنیم و به ازی هر ۱۰ لیوان آب جوشیده و سرد شده، یک لیوان آب نمک استفاده می کنیم. میزان شوری این ترشی بستگی به سلیقه افراد دارد.

نکته مهمی که زمان درست کردن ترشی شور باید به آن دقت کنیم این است که برای تهیه این ترشی باید از آب جوشیده استفاده کنیم. البته بعد از جوشیدن آب باید بگذاریم سرد شود سپس به روی ترشی بریزیم. توجه داشته باشید که تمامی موادی که می شویید باید کاملا خشک شود تا از ایجاد کپک در ترشی جلوگیری کند.

طرز تهیه مربای پسته کوهی

تهیه مربای پسته کوهی بسیار راحت و آسان است. کسانی که عاشق خوردن مربا خصوصا در وعده صبحانه هستند می توانند در این قسمت ما را همراهی کنند و با یک مربای بسیار لذیذ آشنا شوند.



مواد لازم

  • گلاب ۳ قاشق غذاخوری
  • بنه ۲ لیوان دانه شده
  • شکر ۲ لیوان

برای تهیه این مربای خوشمزه در ابتدا بنه ها را می شویید سپس آنها را دانه دانه می کنید. دانه ها را در چرخ گوشت می ریزید و چرخ می کنید. دو لیوان شکر را با دو لیوان آب روی حرارت قرار می دهیم تا بجوشد. بعد از ۱۰ دقیقه بنه های چرخ کرده را به آن اضافه می کنیم و اجازه می دهیم به غلظت برسد. زمانی که این مواد غلیظ شد به آن گلاب اضافه می کنیم. به این ترتیب مربای ما آماده می شود و می توانید در کنار وعده صبحانه نوش جان کنید.

طرز تهیه قاتوق بنه(آب بنه)

قاتوق بنه یا آب بنه یک غذای کامل و مقوی است که می توان در وعده ناهار یا شام تهیه کرد.

غذای بسیار مقوی و نیروی زایی است که بیشتر در بلوچستان و کرمان و برخی نقاط استان فارس رواج دارد. اگر مایل به آشنایی با طرز تهیه این غذای خوشمزه با طعمی متفاوت هستید در این قسمت با ما همراه باشید.

برای تهیه این غذا میوه بنه را با هاون بکوبید یا آسیاب کنید تا نرم شود. پس از کوبیدن آنها را در ظرفی بریزید چند قاشق آب جوش به آن اضافه کنید و آن را ورز دهید تا روغن آن خارج شود. این عمل را چندین دفعه انجام دهید تا بنه به طور کامل روغن پس دهد. روغنی که به دست آورده اید را بعد از فشردن در یک ظرفی بریزید و کنار بگذارید.

به بنه های کوبیده دوباره مقداری آب جوش اضافه کنید و هم بزنید. سپس آنها را از یک صافی عبود دهید تا پوست آن از مغز و آب جدا شود.

در ظرف دیگری پیاز را نگینی خورد کنید و با کمی روغن، زردچوبه و فلفل سیاه سرخ کنید. پس از اینکه پیاز سرخ شد مایع صاف شده را به آن اضافه کنید و اجازه دهید بجوشد. زمانی که مواد به جوش آمد آن را روی حرارت بردارید و در ظرفی بریزید. روغنی که از بنه گرفتید را به آن اضافه کنید و در آخر تکه های نان خرد شده را به این مواد اضاف و تلیت کنید. برای طعم بهتر آن می توانید کمی رب انار،آب انار ترش یا آبلیمو به آن اضافه کنید.

بعضی از افراد بخصوص شیرازی ها آب بنه را با آب انار مخلوط می کنند تا هم از نظر طبع متعادل شود و هم مزه بهتری به خود بگیرد. زیرا همانطور که گفتیم این دانه مغذی دارای طبع گرم است و انار طبع سرد که در کنار هم می توانند باعث متعادل شدن طبع بدن شوند.

قاتوق بنه
بنه با پوست سخت مختص قاتوق

طرز تهیه خورشت ونوشک با بنه

خورشت ونوشک یا پسته کوهی یکی از معروف ترین نوع غذاها در استان کرمانشاه می باشد که علاوه بر طعم بی نظیرش دارای خواص بیشماری می باشد. معمولا این خورشت را با گوشت قرمز یا سفید درست می کنند ولی این بدان معنا نیست که بدون گوشت نتوان درست کرد. شما می توانید این خورشت را بدون گوشت و کاملا گیاهی درست کنید.

ما در این قسمت در چند مرحله طرز تهیه آن را برای شما توضیح می دهیم.

مواد لازم

ونوشک یک پیمانه
گوشت چرخ کرده ۲۵۰ گرم
پیاز متوسط یک عدد
زعفران دم کرده ۲ قاشق غذاخوری
رب گوجه فرنگی ۲ قاشق غذاخوری
روغن،نمک،زردچوبه و فلفل به مقدار لازم
  • مرحله اول

در ابتدا پسته های کوهی را از شاخه آن جدا می کنیم و به صورت دون شده در ظرفی می ریزیم و می شوییم. هنگام پاک کردن ونوشک شیره ای خارج می شود که باعث چسبندگی دست می شود. شما می توانید برای اینکه این کار را راحت تر انجام دهید یک کاسه پر از آب کنار خودتان بگذارید و مرتب دستانتان را خیس کنید. البته از ونوشک فریز شده هم می توانید استفاده کنید.

  • مرحله دوم

پیاز را خرد کنید و درون تابه با روغن زیتون تفت دهید. اگر می خواهید بوی مرغ از بین برود آن را با مقداری آب و سرکه بجوشانید. سپس آب آن را دور ریخته و مرغ ها را بشویید. مرغ را به پیاز داغ اضافه کنید و تفت دهید. کمی زردچوبه و رب گوجه فرنگی به آن اضافه کنید و اجازه دهید مرغ حدود ۴۰ دقیقه بپزد.

بعد از این مدت یک و نیم پیمانه آب بهمراه پسته های کوهی دون شده داخل قابلمه بریزید و مدت ۲۰ دقیقه بگذارید بجوشد. توجه داشته باشید که اگر میخواهید از گوشت گوسفند یا گوساله استفاده کنید مدت زمان بیشتری برای پخت آن لازم است. در این حالت پسته کوهی را اواسط پخت اضافه کنید تا له نشود.

  • مرحله سوم

گوجه ها را یا رنده کنید و یا به صورت نگینی خرد کنید و زمانی که گوشت پخته شد به آن اضافه کنید. سپس فلفل سیاه، نمک و زعفران را اضافه کنید و پس از ۱۵ دقیقه از روی حرارت بردارید. خورشت شما آماده هست و می توانید میل کنید.

نکته های کلیدی

  1. برای تهیه این خورشت می توانید پسته های کوهی را به صورت شاخه های کوچک تقسیم کنید و در داخل غذا استفاده کنید.
  2. ۲. در این غذا می توانید از گوشت چرخ کرده هم استفاده کنید.

خرید مغز پسته کوهی(مغز بنه)

ما در این مقاله سعی کردیم در مورد بنه (پسته کوهی) یا همان مروارید سبز اطلاعات مهمی در اختیار شما قرار دهیم تا بتوانید یک خرید مطمعن و باکیفیت انجام دهید.

با این حال اگر به دنبال مغز بنه تازه و باکیفیت به صورت کاملا سالم هستید می توانید به سایت خشکبار سپیدیاس مراجعه کنید و محصول دلخواه خود را انتخاب کنید.

سالم پیر شو!

داشتن زندگی سالم از نظر تغذیه بسیار مهم است. در این راستا ما روزانه جهت آشنایی با خواص و فواید محصولات، آموزش آشپزی های متفاوت و متنوع در قسمت وبلاگ سایت اطلاعات مهمی در اختیار شما قرار می دهیم تا بتوانید با دانش کافی یک زندگی سالم را تجربه کنید.

راه های ارتباط با ما
  • آدرس سایت: sepidyas.ir
  • پیچ اینستاگرام: sepidyas.ir@
  • شماره تماس: 09172003018
  • آدرس: شیراز، خیابان سفیر شمالی، تقاطع بلوار رحمت، فروشگاه خکشبار سپیدیاس

اشتراک گذاری 

Email
WhatsApp
Telegram
LinkedIn
Pinterest

عناوین مقاله

با سپیدیاس سالم پیرشو!
خشکبار و عطاری سپیدیاس
خشکبار و عطاری سپیدیاس
با چت آنلاین حتی در خارج از ساعات اداری به سوالات شما پاسخ میدهیم
خشکبار و عطاری سپیدیاس
برای مطلع شدن از تخفیفات پیج اینستاگرام مارا دنبال کنید
خشکبار و عطاری سپیدیاس
نگران نباشید! در صورت عدم رضایت،محصول بی قید و شرط مرجوع میگردد
خشکبار و عطاری سپیدیاس
در شیراز کمتر از 24 ساعت درب منزل و سراسر کشور همان روز تحویل پست میگردد
استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامنابع میباشد
تمامی حقوق متعلق به مجموعه خشکبار و عطاری سپیدیاس میباشد
محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.