طرز تهیه نبات چوبی در 8 قدم

طرز تهیه نبات چوبی

اگر به طرز تهیه نبات چوبی علاقه دارید این مقاله مختص شما است تا به صورت کامل و جامع با روش های تولید آن آشنا شوید.آنچه در این مقاله می خوانید روش تولید نبات چوبی به دو صورت است:

  • طرز تهیه نبات چوبی در منزل
  • طرز تهیه نبات چوبی صنعتی(نبات هایی که در کارخانه تولید می شود.)

در ابتدا باید بدانیم نبات چوبی چیست؟

نبات هایی که دارای یک چوب کوتاه در قسمت انتهایی هستند نبات چوبی گفته می شود. این نبات به نام های نبات نی دار،دسته دار،تکنفره یا پذیرایی هم شناخته می شوند.نبات های چوبی از نظر طعم و رنگ متفاوت هستند و این بستگی به مواد افزودنی دلخواه در هنگام تولید دارد.

انواع نبات چوبی
نبات چوبی سفید


طرز تهیه نبات چوبی در منزل چگونه است؟

تولید نبات چوبی در منزل بسیار سرگرم کننده و لذت بخش است. مهمترین حسن انجام این کار این است که شما می توانید آن را کاملا سفارشی برای خود تهیه کنید و طعم مورد علاقه خود را به آن اضافه کنید. ما در اینجا با بیان ۸ مرحله روش تولید نبات چوبی را برای شما توضیح می دهیم.

مواد مورد نیاز تهیه نبات چوبی در منزل

آب ۱.۵ لیتر
شکر ۱ کیلوگرم
مواد افزودنی دلخواه(زعفران،زنجبیل،...) به مقدار دلخواه
مرحله اول: جوشاندن آب و شکر

آب و شکر را درون قابلمه ای بریزید و روی حرارت قرار دهید تا آب کاملا بجوشد. محلول را روی حرارت متوسط قرار می دهیم. توجه داشته باشید که به هیچ عنوان مخلوط را بهم نزنید و بگذارید شکر بعد از ۱۰ دقیقه از به جوش آمدن آب در آن کاملا حل شود.

مرحله دوم: غلظت شکر

بعد از اینکه شکر کاملا در آب جوش حل شد آن را روی شعله ملایم قرار می دهیم و به مدت زمان ۱:۳۰ اجازه می دهیم محلول جوش بخورد تا به غلظت برسد.

مرحله سوم: تست غلظت

در این مرحله باید امتحان کنیم ببینیم محلول به غلظت رسیده یا خیر.برای تست آن چند قطره از محلول را روی یک بشقاب بریزید و بشقاب را کج کنید. اگر مایع ریخته شده روی آن جرکت نکرد یعنی محلول به غلظت کافی رسیده است. ولی اگر مایع حرکت کرد باید محلول را دوباره روی حرارت قرار دهیم و هر ۱۰ دقیقه یکبار مجدد تست کنیم تا به غلظت کافی برسد.

مرحله چهارم: انتخاب رنگ

زمانی که مایع به غلظت کافی رسید مواد افزودنی دلخواه مثلا زعفران دم کرده را به آن اضافه می کنیم و به خوبی هم میزنیم. سپس اجازه می دهیم ۵ دقیقه دیگر بجوشد.

اگر هم می خواهید نبات سفید درست کنید دیگر نیازی به اضاف کردن مواد افزودنی در این مرحله نیست.

مرحله پنجم: ظرف مناسب

یک ظرف که حجم آن برای ریختن محلول کافی باشد انتخاب می کنیم و داخل ظرف را با فویل می پوشانیم.مایع نبات به دست آمده را درون ظرف می ریزیم.

مرحله ششم: آماده سازی چوب نبات

چوب نبات ها را آماده می کنیم. برای این کار چوب را به اندازه کمی بیشتر از عمق ظرفی که محلول در آن ریختیم برش می زنیم.سپس چوب ها را تا جایی که قرار است داخل محلول قرار بگیرد خیس می کنیم و در شکر خالص یک دور می غلتانیم.

مرحله هفتم: قرار گیری چوب در مایع 

در این مرحله یک تکه مقوا به اندازه ابعاد ظرفی که مایع نبات در آن است برمیداریم و با استفاده از چوب نبات ها به فاصله معینی از هم سوراخ ایجاد می کنیم و چوب ها را داخل آن قرار می دهیم.سپس مقوا را روی ظرف مایع می گذاریم به طوری که چوب ها کاملا در مایع نبات قرار بگیرد.

روش تهیه نبات چوبی
نبات چوبی زعفرانی
مرحله هشتم: مدت زمان تهیه نبات چوبی

ظرف را در یک مکانی که از آلودگی و گرد و غبار به دور باشد به مدت ۲۰ روز کاملا بی حرکت می گذاریم. بعد از ۲۰ روز نبات ها را بیرون می آوریم و در محلی قرار می دهیم تا خشک شوند و آماده استفاده گردند.

دقت داشته باشید که ته ظرفی که محلول نبات وجود داشته همچنان مایع و شیره نبات موجود است. شما می توانید با ضربه زدن به یک گوشه از پوسته نبات سوراخی ایجاد کنید و شیره زیرین را خارج کنید. از این شیره باقی مانده می توانید برای تهیه شربت یا مربا استفاده کنید.

طرز تهیه نبات چوبی به روش صنعتی

برای تولید نبات به روش صنعتی ۴ مرحله وجود دارد.

مرحله اول: جوشاندن آب و شکر

برای تولید نبات به روش صنعتی از دیگ های بسیار بزرگی برای جوشاندن آب و شکر استفاده می کنند که توسط همزن های برقی دائم در حال هم خوردن می باشد.

مرحله دوم: فیلتر به وسیله پارچه 

زمانی که محلول کاملا حل شد آن را از پارچه های صافی یا فیلتر پرس(پارچه های برزنتی که با تراکم بالا وجود دارد) رد می کنند تا آشغال های آن گرفته شود.

مرحله سوم: تعیین غلظت

بعد از اینکه محلول از فیلتر پرس رد شد اگر نبات سفید بود از رزین رنگ بر رد می کنند تا رنگ بری کنند و اگر نبات زرد بود آن را مستقیم به آپارات پخت وارد می کنند. روش پخت صنعتی تحت خلا می باشد.

به این صورت که شربتی که در دیگ های معمولی باید به دمای ۱۰۰ درجه برسد که به جوش بیاید در تحت خلا بین دمای ۶۵ تا ۷۵ درجه به جوش می آید. در این روش برای نمونه گرفتن شیرهای نمونه برداری درست می کنند تا بتوانند از آن نمونه بردارند و وقتی به غلظت خاص خود رسید بخار یا روغن داغ را که در وسط مخازن پخت وجود دارد می بندند و خلا را از مخزن خارج می کنند و شربت را درون پاتیل ها می ریزند.

 مرحله چهارم: قرارگیری در مخزن

پاتیل های نبات های چوبی ظرف هایی با ارتفاع حدودا ۲۰ سانتی متر است که درون این ظرف ها شیره ریخته می شود.درون آن یک قاب تفلن وجود دارد که چوب ها را از قبل وسط این قاب تفلن می گذارند و وقتی که شیره را درون آن مخزن ریختند قاب تفلن به صورت وارونه داخل این مخزن قرار می گیرد. اگر سیخ چوبی ۷ سانتی متر باشد ۵ سانت آن داخل مخزن قرار می گیرد و دو سانت آن بیرون است که بدین صورت کریستال دور چوب تشکیل می شود.

بعد از ۳ الی ۵ روز که نبات ها خشک شدند آن ها را بسته بندی می کنند.

انواع نبات چوبی
مراحل پایانی نبات چوبی

تفاوت نبات سنتی و صنعتی

برای جواب به این سوال باید بگوییم که راندمان تولید در نبات صنعتی بیشتر از نبات سنتی است.

در نبات صنعتی کریستال های درشت تر و باکیفیت تر تشکیل می شود و چون مشکل تنظیم حرارت ندارند از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه می باشد. و همچنین در روش صنعتی با حرارت محلول فوق اشباع،کریستال تشکیل می شود.در روش سنتی راندمان تولید پایین است و نیاز به حرارت مناسب دارد. از این رو اصلا مقرون به صرفه نیست.در این روش برخلاف روش صنعتی با سرد شدن محلول کریستال ها تشکیل می گردد. و همچنین کیفیت نبات های تولید شده به روش صنعتی به مراتب با کیفیت تر و سالم تر میباشد.



در روش صنعتی از چه دستگاهی برای تولید نبات استفاده می کنند؟

در روش صنعتی برای تهیه نبات از دیگی بنام دیگ نبات یا پاتیل استفاده می کنند.این پاتیل ها در هنگام تولید نبات باید کاملا بی حرکت و ثابت باشند. همچنین برای اینکه کریستالی که از نبات ها تولید می شود شفاف تر و باکیفیت تر باشد اندازه پاتیل ها باید کوچک باشد.

علت محبوبیت نبات های چوبی

یکی از پرطرفدارترین نوع نبات در بازار نبات چوبی است. زیرا استفاده از آن در مقابل سایر نبات ها راحت تر و ظاهر شکیل تری دارد. این نبات در مقایسه با نبات هایی که دارای نی پلاستیکی هستند و سبب ایجاد سرطان در بدن می شوند بهداشتی ترند.

یکی از مزیت های خوب این نبات استفاده از چوب آن برای هم زدن دمنوش یا چای به عنوان قاشق است.این ماده شیرین در مجالس و مراسم ها می تواند گزینه بسیار پرکاربرد و لوکسی باشد. همچنین استفاده از آن در سفر،محل کار،فرودگاه،پذیرایی بسیار راحت و آسان می باشد.

افرادی که در کافی شاپ ها و رستوان ها کار می کنند از این نوع نبات به دلیل ظاهر خوب و بهداشتی که دارد زیاد استفاده می کنند.

کالری نبات چوبی چقدر است؟

در این قسمت برای به دست آوردن اطلاعات شما در مورد کالری نبات ها ما کالری نبات چوبی، نبات داغ و کالری چای نبات را بیان می کنیم.

کالری نبات چوبی

مقدار ۱۰۰ گرم
کالری ۳۹۵
کربوهیدرات ۹۹ گرم

کالری چای نبات

یک لیوان چای با ۹ گرم نبات
کالری ۳۶
کربوهیدرات ۹.۴ گرم

کالری نبات داغ

یک لیوان آب جوش با ۹ گرم نبات
کالری ۳۴
کربوهیدرات ۸.۹ گرم

 راهنمای خرید نبات چوبی

  • برای خرید نبات های نی دار از نبات هایی خرید کنید که نی آنها چوبی باشد. اگر جنس نی پلاستیکی بود در نوشیدنی های داغ از آن استفاده نکنید. زیرا نی هایی که جنس آنها پلاستیکی است در برابر حرارت واکنش نشان می دهند و سمی را تولید می کنند که برای بدن مضر است.
  • سعی کنید از نبات هایی استفاده کنید که تاریخ تولید و انقضا دارند و مورد تایید وزارت بهداشت هستند. ترجیحا از نبات های فله استفاده نکنید.
  • نبات به دلیل اینکه نسبت به قند رطوبت کمتری دارد طعم آن شیرین تر و بافت آن سخت تر است. پس افراد دیابتی یا کسانی که اضافه وزن دارند در خوردن آن احتیاط کنند.
  • خانم های باردار و شیرده سعی کنند از نبات های پخت صنعتی استفاده کنند که مراحل تصفیه شکر در آنها بهتر انجام می شود.
  • در هنگام خرید نبات به شفاف بودن و نوع کریستال های نبات دقت کنید. زیرا هرچه کریستال نبات شفاف تر باشد نبات از کیفیت بالایی برخوردار است.
  ما در این مقاله سعی کردیم روش تهیه نبات چوبی خانگی و صنعتی را به شما آموزش دهیم.اگر به هر دلیلی قادر به درست کردن این ماده شیرین در منزل نیستید می توانید به فروشگاه خشکبار سپیدیاس که یکی از جامع ترین فروشگاه های مربوط به نبات می باشد مراجعه کنید و نبات دلخواه خود را انتخاب و مصرف کنید. خرید نبات سنتی خرید نبات چوبی خرید نبات شاخه

فعالیت هایی که برای سوزاندن ۱۰ کالری نبات مفید است چیست؟

اگر می خواهید برای سوزاندن ۱۰ کالری نبات راهی پیدا کنید می توانید فعالیت های زیر را انجام دهید:

  • پیاده روی ۳ دقیقه
  • دوچرخه سواری ۱ دقیقه
  • شنا ۲ دقیقه
  • دویدن ۱ دقیقه

خواص درمانی نبات چیست؟

همانطور که در پارگراف قبل گفتیم نبات نسبت به قند طبع گرم تری دارد و می تواند به درمان برخی از بیماری ها کمک زیادی کند. در اینجا به برخی از آنها اشاره می کنیم:

  • در طب سنتی نبات به عنوان یک درمان موفق برای جلوگیری از جاری شدن آب دهان می باشد. کسانی که در هنگام خواب از دهانشان آب جاری می شود باید از ترکیب های مختلف نبات،نبات زعفرانی یا سفید درنوشیدنی های گرم استفاده کنند. این مسئله بخاطر طبع سرد در بدن ایجاد می شود و نبات با طبع گرم خود می تواند آن را خنثی کند.
  • کسانی که دچار بیماری بلغم هستند می توانند برای درمان خود از چای نبات،نبات داغ یا آب جوش و نبات استفاده کنند و آن را برطرف نمایند. زیرا وجود بلغم باعث مبتلا شدن به رعشه،نقرس،پیسی و فلج شدن بخشی از بدن می شود.

قدیمی ترین خاصیت کشف شده نبات

  • یکی دیگر از فواید مهم نبات رفع دل پیچه و دل درد می باشد. هر زمان شما احساس کردید که دچار معده درد یا دردهای ناحیه شکم شدید می توانید درد خود را با یک نبات چوبی در آب جوش یا چای تسکین دهید. این نوشیدنی برای کسانی که دچار مشکلات گوارشی هستند بسیار مفید می باشد.
  • از ویژگی های نبات می توان به افزایش نشاط و انرژی در فرد اشاره کرد. اگر در محل کار یا منزل احساس خستگی و افسردگی کردید سریعا با مصرف چای نبات انرژی از دست رفته خودتان را برگردانید. البته بهتر است صبح اول وقت نبات را همراه چای یا صبحانه مصرف کنید زیرا میزان قابل توجهی خستگی و خواب آلودگی شما را از بین می برد.
  • افراد سالمند یا کسانی که در دوره میانسالی هستند اغلب دچار کم حواسی و آلزایمر می شوند. برای جلوگیری از این معضل و تقویت حافظه می توانند چای نبات مصرف کنند.
  • بعضی از افراد خصوصا در فصل تابستان دستگاه گوارشی آنها بهم می ریزد و دچار اسهال می شوند. این افراد برای درمان خود مقداری از نبات را در ظرفی روی حرارت قرار دهند تا به ماده قهوه ای و تلخی تبدیل شود که به آن نبات سوخته می گویند. این ماده بهترین درمان برای اسهال میباشد.
  • بسیاری از افراد در طول سال خصوصا در تابستان ها به دفعات متعدد دچار خون دماغ می شوند. این افراد می توانند با مصرف نبات جلوی خونریزی را بگیرند. برای این کار نبات را در آب جوش حل کنید و پس از خنک شدن چند قطره از آن را درون بینی خود بریزید تا خون دماغ متوقف شود.
  • اگر دچار بیماری آسم و تنگی نفس هستید می توانید با مصرف نبات داغ خود را درمان کنید. مصرف این ماده شیرین باعث تسکین درد می شود و آسم را درمان می کند.

فواید و خواص نبات برای کودکان

برای تسکین درد نوزادان بالای ۶ ماه مصرف نبات گزینه بسیار خوبی می باشد. در مواردی از قبیل ختنه،یبوست،خون گیری،واکسیناسیون برای کاهش درد نوزاد می توان از نبات استفاده کرد. البته به این نکته هم توجه داشته باشید که تجویز نبات صرفا برای کودکان بالای ۶ ماه می باشد و مصرف آن در کودکان زیر ۶ ماه باعث اختلال در جذب شیر مادر می شود.

روش تهیه نبات چوبی رنگی در منزل

همانطور که در پارگراف اول گفتیم نبات چوبی به دلیل شکل ظاهری آنها برای پذیرایی در مهمانی ها و مجالس بسیار کاربرد دارد. در بازار تنوع این محصول بسیار زیاد است که در انواع طعم های زعفرانی،سفید،زعفران پاش و چوبی رنگی مشاهده می شود.برخی از این نبات ها طعم دار هستند مانند نبات زنجبیل،نبات هل،نبات دارچین و ...

ما در ادامه قصد داریم طرز تهیه نبات چوبی رنگی را به شما آموزش دهیم تا بتوانید در منزل به راحتی و با طعم دلخواه خود تهیه کنید. پس با ما همراه شوید.

مواد لازم نبات چوبی رنگی

  • شکر ۲.۵ پیمانه
  • آب ۱ پیمانه
  • اسانس دلخواه(زنجبیل،دارچین،...) به میزان لازم
  • رنگ خوراکی   به میزان لازم

طرز تهیه نبات چوبی رنگی چگونه است؟

برای تهیه این نبات ابتدا آب را داخل قابلمه ای بریزید و اجازه دهید به جوش بیاید. سپس یک عدد سیخ چوبی را خیس کنید و به شکر آغشته کنید بعد تکان دهید تا شکر اضافی آن بریزد. بقیه شکر را درون آب بریزید و بگذارید دانه های شکر حل شود. زمانی که محلول غلیظ شد اسانس مورد نظر را داخل مواد بریزید و قابلمه را از روی حرارت بردارید.

اگر می خواهید نبات های متنوع با طعم های متفاوت تهیه کنید محلول را به مقدار بیشتر تهیه کنید و در هر ظرفی به صورت جداگانه رنگ دلخواه را بریزید و مخلوط کنید. ولی اگر مایل هستید در یک رنگ نبات چوبی درست کنید محلول را درون شیشه ای بلند مانند شیشه مربا بریزید و چند قطره رنگ خوراکی به آن اضافه کنید.

سپس درب شیشه مربا را سوراخ کنید و یک نخ را داخل آن رد کنید و آن را به سیخ چوبی شکرپاش شده ببندید و سر دیگر نخ را گره بزنید تا سیخ چوبی از درب شیشه مربا آویزان باقی بماند. سیخ چوبی را داخل شیشه مربا فرو کنید و آن را در جای که نور زیادی است بدون حرکت برای مدتی قرار دهید. دقت داشته باشید که ظرف را در یک جای پرنور باید قرار دهید.

در این مرحله تا زمانی که شکر موجود در ظرف تبخیر شود و به سیخ چوبی جذب شود بین چند روز تا یک ماه طول می کشد. در این مدت به هیچ وجه شیشه را تکان ندهید. بعد از این مدت نبات های رنگی شما آماده هست و می توانید برای پذیرایی در مهمانی های خود از آن استفاده کنید.

انواع نبات چوبی رنگی
نبات چوبی رنگی

آیا نبات برای خانم های باردار مضر است؟

در زمان بارداری حساسیت غذایی برای مادران باردار بسیار زیاد است و باید با احتیاط مصرف شود. هر ماده غذایی اگر بیش از حد استفاده شود ممکن است خطرناک و مضر باشد. نبات هم از این روال مثتثنی نیست. این ماده شیرین به دلیل طبع گرمی که دارد در سه ماهه اول بارداری توصیه نمی شود زیرا ممکن است برای مادر و جنین مشکلاتی ایجاد کند. ولی در سه ماهه دوم بارداری در حد اعتدال نه تنها ضرر ندارد بلکه می تواند فوایدی برای مادر و جنین داشته باشد.

در دوران بارداری بهتر است از نبات های پخت صنعتی استفاده شود زیرا مراحل تصفیه شکر در آنها بهتر انجام می شود. مادران باردار می توانند این ماده شیرین را به صورت چای نبات مصرف کنند.

عوارض مصرف بیش از حد نبات در دوران بارداری

همانطور که گفتیم مصرف نبات هم مانند هر ماده غذایی دیگر ممکن است برای بدن مضر باشد در ادامه به چند مورد عوارض آن اشاره می کنیم:

  • افزایش نوسانات روحی
  • دیابت بارداری
  • احساس خستگی،سستی و بیحالی مادر
  • تشدید علائم استفراغ و سوزش سردل
  • افزایش وزن
انواع نبات برند آینا
انواع نبات برند آینا
مصرف نبات بهتر است یا شکر؟

سوالی که برای خیلی از ما پیش آمده این است که نبات مصرف کنیم یا شکر؟

کدامیک می تواند برای بدن مفیدتر باشد؟

همانطور که می دانیم نبات از تولید شکر به دست می آید اما طی فرآیندهای که بر روی آن انجام می شود کریستال های نبات را تشکیل می دهد و تولید نبات اتفاق می افتد. در طی این فرآیند خواص نبات و شکر متفاوت می شود.

از زمان های دور تا کنون نبات به عنوان یک تجویز در طب سنتی مورد استفاده قرار گرفته است. دلیل آن این است که خاصیت گرمی دارد یعنی در واقع طبع گرمی دارد. امروزه بیشتر بیماری ها و دردهای بدن از سردی معده نشات می گیرد که نبات می تواند با طبع گرم خود در مقابل عامل درد و بیماری که بیشتر نتیجه سردی است به درمان بپردازد.

شکر خاصیت گرمی ندارد و به همین دلیل در طب سنتی تجویز نمی شود. زیرا نمی تواند طبع بدن را به گرمی ببرد و با درد مقابله کند.

خرید انواع نبات چوبی

ما در این مقاله سعی کردیم طرز تهیه نبات چوبی را به شما آموزش دهیم.

اگر به هر دلیلی قادر به درست کردن این ماده شیرین در منزل نیستید می توانید به فروشگاه خشکبار  سپیدیاس که یکی از جامع ترین فروشگاه های مربوط به نبات می باشد مراجعه کنید و انواع نبات ها را در اینجا مشاهده و نبات دلخواه خود را انتخاب و مصرف کنید. از اینکه ما را همراهی نمودید کمال تشکر را داریم.

راه های ارتباط با ما
  • آدرس سایت: sepidyas.ir
  • پیچ اینستاگرام: sepidyas.ir@
  • شماره تماس: 09172003018
  • آدرس: شیراز، خیابان سفیر شمالی، تقاطع بلوار رحمت، فروشگاه خکشبار سپیدیاس

اشتراک گذاری 

Email
WhatsApp
Telegram
LinkedIn
Pinterest

عناوین مقاله

با سپیدیاس سالم پیرشو!
خشکبار و عطاری سپیدیاس
خشکبار و عطاری سپیدیاس
با چت آنلاین حتی در خارج از ساعات اداری به سوالات شما پاسخ میدهیم
خشکبار و عطاری سپیدیاس
برای مطلع شدن از تخفیفات پیج اینستاگرام مارا دنبال کنید
خشکبار و عطاری سپیدیاس
نگران نباشید! در صورت عدم رضایت،محصول بی قید و شرط مرجوع میگردد
خشکبار و عطاری سپیدیاس
در شیراز کمتر از 24 ساعت درب منزل و سراسر کشور همان روز تحویل پست میگردد
استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامنابع میباشد
تمامی حقوق متعلق به مجموعه خشکبار و عطاری سپیدیاس میباشد
محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.