خواص پسته دردانه مغزیجات

تفاوت انواع پسته

در این مقاله می خواهیم به طور کامل و جامع شما را در مورد خواص پسته دردانه مغزیجات ،ارقام مختلف ،همچنین در مورد خواص پسته در بارداری و طرز تهیه مربای پوست و کره پسته را آشنا کنیم. اگر این نوع آجیل مقوی و دوست داشتنی جز علایق شما می باشد تا انتهای این مقاله ما را همراهی کنید.

مشخصات درخت پسته

درخت پسته از درختان پرخاصیت شناخته می شود که میوه آن از جمله تنقلات پرطرفدار آجیل می باشد.

میوه این درخت نسبت به بقیه میوه ها گران قیمت تر است که به دلیل مرغوبیت بالایی که دارد به کشورهای همسایه و اروپایی صادر می شود و علاوه بر مصرف تازه از آن، استفاده های تجاری دیگری می شود.

میوه درخت پسته دو پوستی است که یک پوست آن به صورت علفی و نرم است که به راحتی جدا می شود و پوست دیگر آن سفت و سخت است که بر خلاف بادام نیاز به شکستن ندارد زیرا به صورت خندان و باز شده است که به راحتی مغز آن جدا می شود.

انواع ارقام پسته

 پسته چند ساله ثمر می دهد؟

این درخت نسبت به سرما و گرما بسیار مقاوم است و با هوای مرطوب سازگاری خوبی ندارد. سوالی که مدام پرسیده می شود این است که پسته چندساله بار می دهد؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم که مدت زمان به بار آمدن این محصول ۶ تا ۸ سال بعد از کاشت درخت می باشد و زمان برداشت میوه آن اواخر تابستان و اوایل پاییز است.

اگرچه این میوه از نوع آجیل می باشد ولی در واقع بذر آن از خانواده بادام هندی است.درخت پسته عمر بسیار طولانی دارد که می تواند تا ۳۰۰ سال عمر کند.



سرچشمه این میوه خاورمیانه و آسیای میانه است که در کشورهای ایران،سوریه،ترکمنستان و غرب افغانستان رشد می کند. در بین همه کشورها ایران و امریکا دو کشوری هستند که در زمینه تولید و صادرات پسته حرف اول را می زنند و سالیانه حدود هفتاد یا هشتاد درصد تولید پسته در این دو کشور می باشد.

با انواع پسته آشنا شوید

پسته ۴ نوع است که به دو گروه فندقی (درشت و گرد) و بادامی(بلند و کشیده) تقسیم می شود.

  • گروه فندقی شامل: کله قوچی،فندقی
  • دسته بادامی شامل: اکبری و احمدآقایی می باشد که همه آنها را می توان در دسته بندی خشکبار قرار داد.

در ادامه ما در مورد هر نوع این پسته ها اطلاعاتی در اختیار شما قرار می دهیم تا بتوانید محصول مورد نظر را با آگاهی کامل انتخاب کنید.

پسته اکبری

یکی از لوکس ترین نوع می باشد که جز محصولات برتر جهت صادرات است. از این محصول به دلیل داشتن ظاهری کشیده و زیبا، کیفیت و مرغوبیت بالا به عنوان آجیل لوکس در میهمانی ها و ضیافت ها استفاده می شود.

برداشت این نوع در شهرهای رفسنجان و سیرجان است که در بین مردم به پسته اکبری رفسنجان معروف است.

رقم اکبری به دلیل اینکه راحت از پوست جدا می شود در سرتاسر دنیا مشتریان خاص خود را دارد و قیمت بالاتری نسبت به ارقام دیگر دارد.

از نظر شکل ظاهری کشیده است که به همین دلیل در گروه پسته های بادامی قرار می گیرد.

رنگ پوست این دانه مغذی استخوانی کرم رنگ است و پوشش مغز آن بنفش و متمایل به قهوه ای است. همچنین رنگ غالب مغز آن زرد کم رنگ می باشد.  از نظر طعم و شکل ظاهری به پسته احمدآقایی بیشتر شباهت دارد.

نهال نوع اکبری حدود ۷ تن در هکتار در طی دو سال باردهی دارد که این باردهی هر چند یکسال اتفاق می افتد.

پسته اکبری

پسته احمدآقایی

پسته احمد آقایی اولین بار توسط فردی بنام احمدآقا فروتن در احمدیه کشت شده که مرکز اصلی آن در استان کرمان و رفسنجان است.


خرید پسته

این رقم، زود گل می دهد و هرسال گلدهی آن از ۴ تا ۱۲ فروردین است که مغز آن ۱۰ تیرماه شروع به رشد می کند و بهترین زمان برداشت آن هم ۱۰شهریورماه می باشد. ظاهر این پسته هم مانند اکبری کشیده است، رنگ مغز آن ارغوانی و رنگ پوست سفید استخوانی می باشد، و همچنین خندان و دارای مغزی ترد می باشد.

کشت این نوع در هر شرایطی امکان پذیر و بسیار مقاوم است ولی نسبت به بقیه ارقام دیررس تر است.

پسته احمد اقایی


بیشتر بخوانید: 10 خواص بینظیر چوب دارچین

پسته کله قوچی

 پسته کله قوچی یکی از مشهورترین پسته های ایران است که به پسته حاج شریفی معروف است.

این رقم، در روستای دهنو رفسنجان توسط فردی به نام حاج علی شریفی انتخاب و شناسایی شد. دلیل نامیدن آن هم به کله قوچی این است که مغز درشت و سری شبیهه کله قوچ دارد. بیشترین کشت این محصول در شهر کرمان است که در نیمه دوم شهریورماه برداشت می شود.

شرایط رشد این نوع نسبت به بقیه ارقام از حساسیت بیشتری برخوردار است زیرا اگر مواد مغذی و آب کافی به آن نرسد مغز آن رشد کافی نمی کند و کوچک می شود. در نتیجه این امر محصول بی کیفیتی به ثمر می رسد.

ظاهر این پسته درشت و کروی شکل است که جز یکی از آجیل های لوکس به حساب می آید. همچنین به دلیل وزن بالایی که نسبت به ارقام دیگر دارد قیمت آن گران تر می شود. رنگ پوست سخت آن سفید استخوانی مایل به تیره،رنگ مغز رویی آن قرمز مایل به خاکستری و لبه های پوست سخت آن زاویه دار و دارای قوس می باشد. دهانه رقم کله قوچی نسبت به فندقی بازتر و مغز آن نمایان تر می باشد.

پسته کله قوچی

پسته فندقی یا اوحدی

پسته فندقی ظاهر ریز و فندق مانندی دارد که به همین دلیل به فندقی معروف است و یک نوع پسته معروف در کرمان می باشد.

به پسته فندقی، اوحدی هم می گویند. زمان شروع گلدهی این نوع اواخر تیرماه و زمان رسیدن آن اواخر شهریورماه است. که به دلیل قیمت مناسب تر و سایز ریز آن نسبت به ارقام دیگر پسته می توان اقتصادی ترین نوع پسته به حساب آورد که بیشتر در آجیل های خانگی و شیرینی ها مناسب است.

ظاهر رقم فندقی کروی شکل و گرد است که مغز آن ارغوانی رنگ و رنگ پوست سخت آن استخوانی کرم رنگ می باشد. که به رقم کله قوچی شباهت دارد ولی اندازه آن ریزتر می باشد.

برای خرید هر نوع از این پسته ها که مد نظرتان هست می توانید به اینجا مراجعه کنید و پسته مورد نظر خودتون رو سفارش دهید.

پسته فندقی

خواص پسته

خواص پسته بسیار زیاد است که ما در اینجا اشاره کوتاهی به آن می کنیم. این میوه مغذی سبب کاهش LDL و افزایش HDL می شود.که در واقع LDL  همان کلسترول بد وHDL همان  کلسترول خوب می باشد که این امر سبب سلامت قلب می باشد.

تاثیر بر سلامت دستگاه گوارش

پسته سرشار از فیبر است. فیبر یک نوع مواد مغذی است که هضم غذا را آسان می کند و باعث تسکین درد معده می شود. این میوه مغذی تنظیم کننده ترکیب میکروبی دستگاه گوارش است که سطح باکتری های مفید را افزایش می دهد و سلامت آن را بهبود می بخشد.

خاصیت ضد سرطانی

یکی از راه های مبارزه با سرطان استفاده از آنتی اکسیدان ها می باشد.

آنتی اکسیدان ها باعث تقویت بافت سلولی بدن می شود و از بروز سرطان جلوگیری می کند. رادیکال های آزاد مواد مخربی هستند که از طریق نفس کشیدن به وسیله اکسیژن وارد خون می شوند. زمانی که رادیکال ها وارد بدن شدند سلول های بدن را تخریب می کنند و سیستم ایمنی بدن را در برابر بیماری ها ضعیف می کنند.

پسته منبع غنی از آنتی اکسیدان است که مصرف آن می تواند از بروز سرطان و ضعف بدنی جلوگیری کند.

تاثیر بر دیابت

مصرف پسته در بیماران دیابتی بسیار مفید است. این میوه مغذی جذب کربوهیدرات را در بدن پایین می آورد که در نتیجه این امر قندخون کاهش پیدا می کند.

همچنین مصرف آن مکانیسم جذب در مواد قندی را کاهش می دهد و باعث می شود بدن قند کمتری جذب کند و دیابت کنترل شود.

یکی از خواص مهم این میوه مغذی داشتن شاخص گلیسمی پایین آن نسبت به بقیه آجیل ها می باشد که قند موجود در آن به آرامی در بدن پخش می شود. این فرآیند باعث می شود که انسولین به ناگهانی در بدن آزاد نشود و سطح قندخون بالا نرود.

عملکرد در سلامت قلب

یکی از دلایل اصلی گرفتگی عروق خونی کلسترول بد است که جریان خون را در بدن کاهش می دهد و منجر به حمله قلبی می باشد.

پسته منبع فراوانی از چربی های اشباع نشده است که می تواند در کاهش کلسترول بد نقش مهمی ایفا کند. اگر در طول روز چند عدد از این میوه مغذی را جز برنامه غذاییتان قرار دهید می توانید از بروز حمله قلبی جلوگیری کنید.

افزایش میل جنسی

پسته طبع گرمی دارد که همین امر باعث افزایش میل جنسی و درمان ناتوانی های جنسی می شود. این میوه مغذی به طور قابل توجهی می تواند به اختلال نعوظ در مردان کمک کند. آقایان با مصرف روزانه ۵۰ گرم در طول یک ماه می توانند مشکل نعوظ را برطرف کنند.

تاثیر در کاهش وزن

اکثر افراد خصوصا خانم ها به دنبال روش هایی برای کم کردن وزن خود هستند. پسته حاوی کالری کم و پروتئین زیادی است که می تواند در کاهش وزن بسیار موثر باشد. فیبر موجود در این میوه مغذی اشتها را در فرد کم می کند و احساس سیری را ایجاد می کند. همچنین می تواند به عنوان یک میان وعده مناسب در نظر گرفته شود زیرا چربی آن کاملا جذب نمی شود.

بهبود عملکرد سیستم عصبی

مشکلات عصبی در بین افراد بسیار زیاد شده است که اکثرا با مصرف قرص های آرام بخش سیستم عصبی خود را کنترل می کنند. با مصرف روزانه چند عدد پسته بدون قرص های آرام بخش می توان تا حد زیادی این مشکل را برطرف کرد. سروتونین و ملاتونین موجود در آن باعث افزایش انرژی در بدن می شود و با افسردگی و اضطراب مبارزه می کند. همچنین این میوه در تولید اسید آمینه موثر است و می تواند عملکرد سیستم عصبی را کنترل کند.

جذب آهن بدن

پسته دارای مس است که می تواند جذب آهن را در خون بالا ببرد و از کم خونی و فقر آهن جلوگیری کند. قرار دادن این دانه مغذی در رژیم غذایی باعث افزایش تعداد هموگلوبین ها در خون می شود،جریان خون را زیاد می کند و در نتیجه جذب آهن را بالا می برد. خانم ها در زمان قائدگی با مصرف پسته می توانند مقدار خون و آهنی که از دست می دهند جبران کنند.

تاثیر بر شادابی پوست

اسیدهای چربی که در پسته وجود دارد باعث سفیدی و درخشندگی پوست صورت می شود و از به وجود آمدن چین و چروک صورت جلوگیری می کند.

این میوه مغذی چون حاوی آنتی اکسیدان ها می باشد از پوست صورت در برابر اشعه خورشید محافظت می کند. همچنین باعث خنثی شدن رادیکال های آزاد می شود و از ابتلا به سرطان پوست جلوگیری می کند.



آیا پسته برای بارداری مفید است؟ 

  • در طول دوران بارداری مادر باید بیشتر از بقیه روزها به تغذیه و سلامت خود اهمیت دهد. زیرا هر چه مادر سالم تر باشد و از تغذیه مناسبی استفاده کند رشد و سلامت جنین بهتر می باشد. پسته به دلیل اینکه دارای کلسیم،پتاسیم،آهن،فولات و انواع ویتامین ها می باشد می تواند در رشد و سلامت جنین تاثیر بسزایی داشته باشد.
  • وجود اسید چرب امگا ۳ می تواند به رشد مغزی جنین کمک کند. همچنین پروتئین موجود در پسته برای رشد بافت های بدن جنین بسیار مناسب است و باعث تقویت عضلات می شود. به علاوه باعث می شود که وزن جنین کمتر از حد معمول نشود. این میوه مغذی سیستم ایمنی مادر را تقویت می کند و باعث می شود در برابر بیماری ها ایمن بماند.
  • یبوست بارداری هم که یک بیماری شایع در این دوران است بسیار آزار دهنده می باشد. پسته به دلیل اینکه هضم غذا را آسان می کند و حرکات روده را بهبود می بخشد می تواند این مشکل را برطرف کند. و از خواص دیگر پسته در دوران بارداری این است که باعث جلوگیری از عفونت های بارداری و ورم های عضلانی می شود.

خواص پوست پسته

اغلب افراد از خواص پوست پسته اطلاعاتی ندارند و فکر می کنند که تمام خواص آن فقط در مغزش می باشد. ما در اینجا به چند مورد خواص پوست آن اشاره می کنیم تا بدانید که حتی از پوست این میوه مغذی هم می توان برای درمان برخی بیماری ها استفاده کرد.

  • رفع کننده حالت تهوع و سکسکه
  • درمان عفونت های ادراری
  • آرام بخش قوی،تسکین درد معده
  • ضد اسهال و درمان بواسیر
  • رفع بوی بد دهان
  • درمان آفت دهان

خواص روغن پسته

یکی از انواع روغن های گیاهی روغن پسته است که از مغز آن تهیه می شود. طبع این روغن گرم و خشک است و خواص زیادی دارد.

این روغن به دلیل داشتن مقادیر بالای ویتامین E که دارد به جوان سازی پوست کمک می کند. روغن پسته حاوی انواع ویتامین ها و مواد معدنی می باشد که می تواند به عنوان یک مرطوب کننده طبیعی پوست عمل کند و با آبرسانی به پوست خشکی آن را از بین ببرد. همچنین برای تسکین دردهای عضلانی می توانید از این روغن استفاده کنید.

طرز تهیه روغن پسته

شما می توانید به راحتی این روغن را در منزل تهیه کنید. ما طرز تهیه این روغن را در ۵ مرحله به شما توضیح خواهیم داد.

  • مرحله اول:

برای تهیه این روغن، در ابتدا پوست نازک مغز آن را جدا کنید. این کار به کیفیت روغن کمک می کند و همچنین از تلخ شدن آن جلوگیری می کند.

  • مرحله دوم:

مغز پسته تمیز شده را بدون روغن درون ماهیتابه ای بریزید و بر روی حرارت ملایم قرار دهید. سپس با حوصله و سریع آن را تفت دهید. آنها را به صورت یکنواخت بهم بزنید تا خامی آن از بین برود.

  • مرحله سوم:

هنگامی که بودادن پسته ها تمام شد آن ها را در آسیاب بریزید و دستگاه را روشن کنید تا به خوبی پودر شود. هر ازگاهی دستگاه را خاموش کنید و مواد داخل آن را زیر و رو کنید تا پودر پسته یکدستی به دست بیاورید.

  • مرحله چهارم:

بعد از اینکه پسته ها به خوبی پودر شد آب را به آن اضافه کنید و دستگاه را دوباره روشن کنید و اجازه دهید که خمیر نرمی به دست بیاید. سپس خمیر را داخل یک کیسه نخی بریزید و ته کیسه را سوراخ های بسیار ریزی ایجاد کنید تا روغن آن به خوبی خارج شود.

  • مرحله پنجم:

در مرحله آخر کیسه را داخل یک قابلمه یا لگن قرار دهید و یک جسم سنگین روی آن بگذارید تا با فشار دادن روغن خوش رنگ آن خارج شود. با این روش شما می توانید یک روغن پسته باکیفیت تهیه کنید.

نکات کلیدی در تهیه روغن پسته که باید مورد توجه قرار بگیرد

  • کندن پوست آن مانع له شدن کامل مغز آن می شود.
  • برای تهیه روغن بیشتر می توانید مواد را دو برابر کنید.
  • از هر نوع ای برای تهیه این روغن می توانید استفاده کنید مهم نیست کوهی باشد یا وحشی.
  • از تفاله های آن می توانید مربا تهیه کنید.

ویتامین ها

همانطور که در پارگراف قبل گفتیم پسته سرشار از مواد معدنی مانند مس، منیزیم، منگنز، ویتامین های گروه B به جز ویتامین های B12  و همچنین دارای ویتامین های A، C می باشد.

این دانه مغذی حاوی مقادیر زیادی از تیامین است که در متابولیسم کربوهیدرات دخیل می باشد.

میزان کالری

پسته یکی از دانه های خوراکی است که چون کالری بالایی دارد می توانید از آن انرژی خوبی دریافت کنید. در واقع در هر ۱۰۰ گرم مغز پسته خام ۵۶۲ کالری وجود دارد که با مصرف این مقدار کالری شما برای فعالیت های روزانه خود بسیار پرانرژی می شوید.

ارزش غذایی و کالری در ۲۵ گرم مغز

۲۵ گرم مغز پسته خام مقدار
کالری ۱۶۵
کربوهیدرات ۷.۸ گرم
فیبر ۲.۸ گرم
پروتئین ۵.۸ گرم
چربی ۱۳.۴ گرم
پتاسیم ۲۷۷ میلی گرم
سدیم ۲ میلی گرم

طبع پسته گرم است یا سرد

در طب سنتی طبع پسته را گرم و خشک می دانند.

این دانه مغذی سرشار از ویتامین ها،پروتئین ها و مواد معدنی می باشد که بسیاری از نیازهای بدن را تامین می کند. افراد گرم مزاج می توانند این دانه مغذی را با مصلح آن مانند هلو،انار ترش یا زردآلو استفاده کنند که از گرمی آن کاسته شود و به حالت معتدل درآید. زیرا مصرف گرمی زیاد برای این افراد ممکن است باعث ایجاد کهیر یا دانه های قرمز رنگ پوستی شود.

فرمول انس پسته چیست؟

اکثر افراد زمانی که قصد خرید این نوع آجیل را دارند اولین سوالی که ممکن است از فروشنده بکنند این است که انس آن چند است؟

در واقع کلمه انس واحد اندازه گیری پسته است که سایز آن را اندازه گیری می کنند. هر چه انس پسته کمتر باشد پسته درشت تر است و بالطبع ارزش و کیفیت آن بیشتر می باشد.

برای محاسبه انس این میوه ۱۴۲ گرم پسته را وزن می کنند سپس تعداد آن را می شمارند و عدد به دست آمده را بر ۵ تقسیم می کنند. هر عددی که از این محاسبه به دست آمد انس پسته می باشد. البته سعی می کنند عدد به دست آمده را به عدد زوج بالاتر گرد کنند.

برای فهمیدن بهتر شما یک مثال می زنیم: فرض کنید در ۱۴۲ گرم پسته تعداد ۹۸ عدد پسته داریم. با تقسیم این عدد به ۵ عدد ۱۹.۶ به دست می آید. در اصطلاح بازاری به این پسته انس ۲۴-۲۲ می گویند. قیمت پسته بر حسب سایز و نوع آن و درصد پسته های دربسته است.

پسته خام بهتر است یا شور؟

آیا ذهن شما هم همیشه درگیر این سوال هست که پسته خام بخوریم یا شور؟

در ابتدا باید بگوییم که این مسئله کاملا به سلیقه و ذائقه افراد برمی گردد.

ولی در واقع توضیح مناسبی که می توان در پاسخ به این سوال داد این است که: به دو صورت خام و بوداده دارای مواد مغذی فراوانی است که میزان چربی،پروتئین و کربوهیدرات در هر دو یکسان است. در هنگام تفت دادن به دلیل اینکه مواد افزودنی به آن اضافه می شود طعم و مزه بهتری به خود می گیرد و این تفت دادن اثر مخربی بر روی آن ایجاد نمی کند.

بودادن می تواند زمان ماندگاری مغز آن را بیشتر کند و حتی از رشد باکتری ها جلوگیری کند. با این حال توصیه می شود برای درمان بیماری ها از پسته خام استفاده کنید.

نحوه نگهداری

برای نگهداری در مدت زمان طولانی باید به موارد زیر دقت کنید:

  • ۱.پسته را در ظرفی دربسته بریزید و در جای خشک و خنک نگهداری کنید.
  • ۲.برای نگه داشتن آن از مکانی تاریک و خنک استفاده کنید.
  • ۳.اگر برای طولانی مدت می خواهید از آن استفاده کنید حتما آنرا را داخل فریزر بگذارید.
  • ۴.ظروف شیشه ای یا پلاستیکی بهترین گزینه برای نگهداری آن می باشد.
  • ۵. نکته قابل توجه اینکه نگهداری در اتاق به دلیل این که چربی زیادی دارد،احتمال فاسد شدن وجود دارد.

طرز بودادن پسته در منزل چگونه است؟

بسیاری از افراد به دلیل بهداشتی یا طعم دلخواه خود مایل هستند پسته های خام را خریداری کنند و آنها را در منزل بو دهند تا بتوانند از طعم دلخواه خود استفاده کنند. ما در اینجا به ۳ روش طرز بودادن را برای شما توضیح می دهیم.

مواد لازم

پسته یک کیلو
نمک یک یا دو قاشق غذاخوری
آب یک لیوان
آبغوره،آبلیمو یا سرکه یک یا دو قاشق چای خوری
زعفران در صورت تمایل

1.بودادن در ماهیتابه

در این روش ابتدا پسته ها را از شب قبل در آب بخیسانید. نمک را در یک لیوان آب حل کنید.

آنهارا را آبکش کنید تا تمام آب آن خارج شود سپس آنها را در تابه ای که عمق خوبی داشته باشد بریزید و روی حرارت قرار دهید و آب نمک را به آن اضافه کنید. دقت داشته باشید حرارت در درجه متوسط قرار گیرد و باید به طور مداوم پسته ها را هم بزنید تا آب نمک آن خشک شود.

در این مرحله برای خوش طعم و خوش رنگ شدن آن می توانید زعفران،آبغوره یا آبلیمو را به آن اضافه کنید و دوباره شروع به هم زدن کنید. آب آن که خشک شد، حرارت را خاموش کنید و آنها را در سینی پهن کنید تا خشک شود.

یک روش دیگر هم برای بودادن در تابه وجود دارد.

در این روش دیگر نیازی نیست آنهرا از شب قبل خیس کنید. به این صورت که پسته های خام را درون تابه بریزید و به صورتی که گفته شد مدام به هم بزنید.

زمانی که متوجه شدید پوست رنگ خود را تغییر داد و تقریبا قهوه ای شد آب نمک را به آن اضافه کنید. در این روش باز هم می توانید از محلول آبغوره،آبلیمو و یا زعفران استفاده کنید. بعد از مدتی که تفت خورد حرارت را خاموش کنید و آنها را در یک سینی پهن کنید تا خشک شود.



2.بودادن در ماکروویو

در این روش به جای تابه ما از ماکروویو استفاده می کنیم. پسته ها را با آب در یک ظرف بخیسانید. محلول آب نمک و آبلیمو،آبغوره یا زعفران را به آن اضافه کنید و اجازه دهید به مدت یک شب در این محلول بماند. روز بعد پسته ها را آبکش کنید سپس آنها را در سینی ماکروویو پهن کنید و چندین بار بهم بزنید. ماکروویو را روی بالاترین دما به مدت ۵ تا ۷ دقیقه قرار دهید.

در این مدت زمان ۲ الی ۳ دفعه سعی کنید پسته ها را هم بزنید تا همه طرف آن بو داده شود. اگر می خواهید دمای ماکرو را کمتر کنید باید مدت زمان تفت دادن را بیشتر کنید. بعد از اینکه تفت دادن پسته ها تمام شد آن را روی سینی پهن کنید و در فضای آزاد بگذارید تا کاملا خشک شود.

3.بودادن در فر

پسته ها را در ظرفی که حاوی آب نمک و آبلیمو،آبغوره یا زعفران است بریزید و همه را به خوبی مخلوط کنید تا مواد کاملا روی آنها بپوشاند. سپس آن را به مدت یک شب در یخچال نگهداری کنید. ۳۰ دقیقه قبل از تفت دادن فر را روی دمای ۱۴۰ درجه روشن کنید تا گرم شود. پسته هایی که از شب قبل با مواد مخلوط کردیم را در آبکش بریزید تا آب آن خارج شود.

بعد آن ها را به صورتی که روی هم قرار نگیرند در سینی فر پهن کنید و آن را داخل فر بگذارید. به مدت ۲۰ دقیقه آن را درون فر قرار دهید و هر ۵ دقیقه یکبار آن را بهم بزنید تا همه قسمت های آن حرارت ببیند. سپس سینی را از فر خارج کنید تا در دمای محیط قرار گیرد و پسته ها خشک شود.

شما با انتخاب یکی از این ۳ روش می توانید آنها را با طعم دلخواه به راحتی در منزل شور کنید.

طرز تهیه مربای پوست پسته چگونه است

مربای پوست پسته یکی از خوشمزه ترین مرباهایی است که کافیست فقط یکبار امتحان کنید تا متوجه خوشمزگی آن شوید. این مربا عطر و طعم فوق العاده ای دارد که می تواند در کنار کره یک صبحانه فوق العاده باشد.

ما در این مطلب طرز تهیه آن را به طور ساده برای شما توضیح می دهیم تا بتوانید به راحتی در منزل درست کنید و از مصرف آن لذت ببرید. پس پسته تازه خریداری کنید مغز آن را بخورید و با پوست آن یک مربای لذیذ درست کنید.

در ادامه ما را با طرز تهیه این مربا همراهی کنید.

مواد لازم:
پوست پسته تازه ۵۰۰ گرم
شکر یک کیلو
هل ۱۵ عدد
گلاب ۴/۱ پیمانه
آبلیمو ترش یک قاشق غذاخوری

روش تهیه مربای پوست پسته

در ابتدا پوست نرم و تازه را از پوست سفت و سخت آن به طوری که پاره نشود جدا کنید.

پوست ها را بشورید و با مقداری آب در قابلمه بریزید و به مدت زمان ۲۰ دقیقه روی حرارت قرار دهید تا بجوشد. زمانی که جوشیدن آن به پایان رسید آن را درون آبکش بریزید تا آب آن کاملا خارج شود.

سپس پوست ها را یک ساعت در آب خنک و سرد بریزید و در طول این مدت ۳ تا ۴ مرتبه آب آن را عوض کنید تا تلخی آن کاملا گرفته شود. بعد دوباره داخل آبکش بریزید.

در مرحله بعد هل ها را بکوبید و داخل یک دستمال یا توری بگذارید و سر آن را با نخ یا بند ببندید.

پوست ها را که داخل آبکش ریختید روی یک پارچه نخی تمیزی پهن کنید تا کاملا آب اضافه آن گرفته شود. سپس شکر را به سه و نیم پیمانه آب و هل بجوشانید تا غلیظ شود و قوام آید.

بعد از اینکه محلول غلیظ شده سرد شد پوست ها را به آن اضافه کنید و روی حرارت قرار دهید. آبلیمو و گلاب را به آن اضافه کنید و اجازه دهید بجوشید.

زمانی که شربت قوام آمد از روی حرارت بردارید و بعد از اینکه کاملا سرد و خشک شد دستمال یا توری که هل در آن قرار داشت را از مربا خارج کنید و مربا را داخل شیشه در دار بریزید و در جای خشک و خنک نگهداری کنید.

نکات مهم هنگام تهیه این مربا 

  • نکته اول:

زمانی که پوست پسته ها جوشیده شد به مدت زمان ۲ ساعت بگذارید تا خنک و کاملا سرد شود و به همان حالت بماند. به این دلیل که شهد کاملا به پوست پسته ها جذب شود.

  • نکته دوم:

اگر احساس کردید تلخی پوست با جوشیدن از بین نرفت مجدد آنرا بجوشانید تا تلخی آن کاملا برطرف شود.

  • نکته سوم:

اگر دوست دارید مربای شما رنگ خوبی بگیرد می توانید از دم کرده زعفران به مقدار دلخواه خود استفاده کنید و به مربا اضافه کنید. خلال پسته هم می توانید به مربا اضافه کنید.

در طرز تهیه این مربای  پوست ، چند نکته مهم باید بدانید.

  • برای تهیه این مربا از قابلمه لعابی استفاده کنید.
  • مربا را داغ داغ داخل شیشه نریزید اجازه دهید یک شب در یخچال بماند.
  • ۵۰۰ گرم پوست ،بدون شستن و جوشیدن ۱۱ لیوان می شود.
  • اگر مربا شل و رقیق بود بگذارید بازم بجوشد.
  • سعی کنید شکر،آب،هل و گلاب را باهم بریزید.
  • در دستورات آشپزی هر کیلو شکر معادل ۶ لیوان دسته دار است.
  • دقت داشته باشد بعد از هر بار جوشیدن پوست پسته آب آن کم می شود زیرا حجمش هم کم می شود.
  • بهتر است هر دفعه بیشتر از ۲ کیلو مربا استفاده نکنید زیرا با این مقدار مربای بهتری به دست می آید.

دلیل کپک زدگی مربای

اگر بعد از مدتی متوجه شدید مربای شما کپک زده به این دلیل است که آب آن زیاد بوده و شربت به اندازه کافی غلیظ نشده یا شکر آن کم است. برای رفع این مشکل دوباره به آن شکر اضافه کنید و بگذارید چند جوش بخورد تا غلیظ شود.

طرز تهیه مربای پسته

دستور تهیه شیر پسته

یکی از نوشیدنی های خوشمزه و مقوی ایرانی شیر پسته است که با مواد متنوعی درست می شود و در بین ایرانیان محبوبیت خاصی دارد. در این قسمت ما طرز تهیه آن را برای شما بیان می کنیم تا بتوانید با درست کردن آن در منزل از خواص بینظیر این دانه مغذی بهره کافی ببرید.

مواد لازم برای ۲ نفر
شیر سرد ۲ پیمانه
مغز پسته ۲/۱ پیمانه
گلاب یک قاشق چای خوری
پودر هل یک پنس
ثعلب(درصورت تمایل) ۲/۱ قاشق چای خوری
عسل ۲ قاشق غذاخوری

برای تهیه ابتدا یک چهارم از شیر را به همراه پسته و پودر هل درون میکسر یا مخلوط کن می ریزیم و آن را روشن می کنیم بعد از چند ثانیه که پسته ها به صورت یکدست پودر شد آن را خاموش می کنیم. سپس سه چهارم از شیر که معادل یک و نیم پیمانه می شود از یک ساعت قبل درون فریزر می گذاریم تا کاملا یخ بزند.

بعد از این مدت شیر یخ زده را به مخلوط شیر و پسته داخل مخلوط کن اضافه می کنیم. در حدود یک یا دو دقیقه میسکر را روشن می کنیم تا مواد باهم مخلوط شود. در ادامه عسل،گلاب و ثلعب را به مواد اضافه می کنیم و چند دقیقه میکس می کنیم تا کاملا یکدست شوند. بعد از اتمام میکس مواد را درون دو لیوان بزرگ می ریزیم و درون یخچال قرار می دهیم تا زمان مصرف خنک بماند.و در اخر برای تزئین روی شیر پسته می توانید از ترکیب موز یا آناناس با خامه فرم گرفته استفاده کنید.

نکته مهمی که باید دقت داشته باشید این است که اضافه کردن ثلعب در این نوشیدیی کاملا سلیقه ای است. ولی اگر ترجیح دادید آن را حذف کنید توجه داشته باشید که این نوشیدنی شما مانند شیر پسته های بیرونی کشدار و غلیظ نمی شود.

طرز تهیه کره پسته

برای تهیه یک اسنک خانگی می توانیم از کره پسته استفاده کنیم که بسیار مقوی و پرخاصیت می باشد.

شما برای تهیه کره باید دو فنجان مغز پسته را درون مخلوط کن بریزید و با سرعت بالا به مدت ۱۰ دقیقه آن را روشن کنید تا این میوه کاملا خامه ای شود.

اگر دیدید پسته ها به اطراف مخلوط کن چسبیده بود آن را خاموش کنید و با یک قاشق این مواد را به پایین برگردانید. سپس مقداری نمک و عسل به مقدار دلخواه به آن اضافه کنید و به مدت ۲۰ تا ۳۰ ثانیه دیگر مخلوط کن را روشن کنید. پس از این مدت مواد را از مخلوط کن بردارید، در یک شیشه بریزید و در یخچال نگهداری کنید.

نکته قابل توجه اینکه کره پسته به دلیل حرارت مخلوط کن کمی شل است که با قرار دادن در یخچال پس از چند ساعت حالت سفتی به خود می گیرد. برای سبز شدن کره پسته می توانید پسته ها را قبل از ریختن در مخلوط کن به مدت یک ساعت خیس کنید سپس در یک حوله بهم بمالید تا پوست نازک آن جدا شود.

خرید پسته

ما در این مقاله سعی کردیم  اطلاعات مهمی در اختیار شما قرار دهیم تا بتوانید یک خرید مطمعن و باکیفیت انجام دهید.

با این حال اگر به دنبال پسته های تازه و باکیفیت چه به صورت خام و چه بوداده هستید می توانید به فروشگاه خشکبار سپیدیاس مراجعه کنید.

ما با نگه داشتن کیفیت خوب محصول، قیمت آنرا نیز کاهش دادیم تا خشکبار از سفره هموطنانمان حذف نگردد.

شما میتوانید برای اطلاع رسانی بهتر و همچنین آموزش انواع خوراکی ها به پیج اینستاگرام خشکبار و عطاری سپیدیاس مراجعه کنید.

راه های ارتباط با ما
  • آدرس سایت: sepidyas.ir
  • پیچ اینستاگرام: sepidyas.ir@
  • شماره تماس: 09172003018
  • آدرس: شیراز، خیابان سفیر شمالی، تقاطع بلوار رحمت، فروشگاه خکشبار سپیدیاس

اشتراک گذاری 

Email
WhatsApp
Telegram
LinkedIn
Pinterest

عناوین مقاله

با سپیدیاس سالم پیرشو!
خشکبار و عطاری سپیدیاس
خشکبار و عطاری سپیدیاس
با چت آنلاین حتی در خارج از ساعات اداری به سوالات شما پاسخ میدهیم
خشکبار و عطاری سپیدیاس
برای مطلع شدن از تخفیفات پیج اینستاگرام مارا دنبال کنید
خشکبار و عطاری سپیدیاس
نگران نباشید! در صورت عدم رضایت،محصول بی قید و شرط مرجوع میگردد
خشکبار و عطاری سپیدیاس
در شیراز کمتر از 24 ساعت درب منزل و سراسر کشور همان روز تحویل پست میگردد
استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامنابع میباشد
تمامی حقوق متعلق به مجموعه خشکبار و عطاری سپیدیاس میباشد
محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.